Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Europaväg genom Dalarna - inte längre bara prat

Annons

Hittills har det varit mest prat om en Europaväg genom Dalarna, mellan Oslo och Gävle.

- Nu vill vi att en förstudie görs, säger kommunalrådet Peter Hultqvist (s).

En utredning visar att detta skulle bli den fjärde största gränsövergången mellan Norge och Sverige. Om vägen var bättre.

Nu vill Peter Hultqvist träffa Vägverkets generaldirektör, Ingemar Skogö, för en förutsättningslös diskussion om Europavägsprojektet. Hultqvist vill få i gång en gemensam svensk/norsk formell förstudie för den sämsta delen, den mellan Torsby och Kongsvinger. Han pekar på att inom en tioårsperiod är stora delar av de svenska och norska riksvägsnäten längs denna sträcka så väl utbyggda, att det egentligen bara kommer att återstå en felande länk: Torsby-Kongsvinger.

- Vägbygget mellan Falun och Borlänge pågår. Vägen mellan Torsby och Malung har förbättrats rejält. Även på den norska sidan sker det förbättringar, säger Hultqvist.

Men delen Torsby-Kongsvinger finns varken med i den svenska eller den norska infrastrukturplanen.

- Nu har vi bestämt oss för att göra en ny framstöt, både till Messing och till den norska kommunikationsministern.

Hultqvist hoppas att E 16, som i dag går på Irland och mellan Bergen och Oslo, i framtiden också ska gå i Sverige, genom Dalarna. Vägen ska gå från Gävle till Falun och Borlänge, längs Västerdalsvägen till Malung, och vidare mot Torsby-Kongsvinger-Oslo.

Varför är det så viktigt med Europavägsstatus?

- En Europaväg måste man hålla på en viss standardnivå. Det blir enklare att få reinvesteringar och standardförbättringar till våra vägar. En Europaväg blir också en mer etablerad trafikled.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons