Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EU vill städa upp i solkrämsdjungel

Annons

EU-kommissionen vill röja upp i solkrämsdjungeln och hjälpa EU-medborgarna att sola klokare. Därför lanseras nya enklare märkningar på solkrämerna.

Först och främst ska alla märkningar av typen "sunblock" eller "100 procent solskydd" bort från flaskor och tuber. Det är att vilseleda konsumenterna, anser EU-kommissionen. Något hundraprocentigt skydd mot solens strålar existerar inte.

Förutom att ange en siffra för solskyddsfaktor mot UVB-strålar, som orsakar solbränna och ökar risken för cancer, ska det i framtiden även finnas uppgifter om UVA-strålar, som gör att huden åldras i förtid och också innebär en cancerrisk.

Symbolen är enkel, helt enkelt en cirkel med bokstäverna UVA.

Samtidigt lanserar EU-kommissionen en kampanj för bättre solvett i unionen. Medborgarna, framför allt unga sådana, uppmanas ta på sig solhatt och hålla sig i skuggan mellan klockan 11 och 15.

Omkring 60|000 européer insjuknar i den allvarliga hudcancern malignt melanom varje år.

TT

Mer läsning

Annons