Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EU och bidragsfusk

Annons

EU suger åt sig mer och mer resurser. Inte minst östutvidgningen med tio nya medlemsländer kommer att kräva mer EU-resurser och de enskilda ländernas, även Sveriges, avgifter till EU kommer att öka.

Om man visste att alla resurser användes på ett sunt sätt vore chanserna att få acceptens för detta relativt goda, men när den ena rapporten efter den andra kommer om utbrett bidragsfusk och rena bedrägerier, nu senast inom EU:s statistikkontor Eurostat, då utbreder sig ett stort missnöje. Fusket och bedrägerierna måste stoppas!

Vad gör partierna åt detta? Trots allvarliga anmärkningar röstade en majoritet i Europaparlamentet för att ge ansvarsfrihet åt kommissionen. Märkligt kan tyckas!

För att i någon mån komma åt fusket och bedrägerierna föreslår kristdemokraterna att en europeisk åklagarmyndighet inrättas. Någonting måste ändå göras!

Torsten Larsson,

kristdemokraterna

Ser fram emot dialog

Svar till "van Heden", den 19 maj.

SJ AB ser positivt på utvecklingen på Dalabanan. Resandet ökar. Punktligheten förbättras. SJ har inte dragit ner på turtätheten. Antalet avgångar är oförändrat. På Dalabanan går det varje vardag åtta tåg mellan Borlänge och Stockholm.

Under vintern har vi haft våra ordinarie tåg inne för reparationer och underhåll, men nu är de ordinarie vagnarna åter i trafik. Från hösten 2005 ser vi på möjligheten att sätta in motorvagnståg som Regina eller de nya dubbeldäckarna i Dalarna.

SJ har inbjudit företrädare från regionen till ett möte i juni för att diskutera hur vi ska utveckla trafiken på bland annat Dalabanan och vi ser fram mot en konstruktiv dialog i denna fråga.

Kajsa Moström,

SJ Presstjänst

Mer läsning

Annons