Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EU-mopparna blir ständigt fler

Annons

Intresset för att köra EU-mopeder har ökat enormt i Dalarna och i Sverige.

År 2000 fanns ungefär 5 000 EU-mopeder registrerade i landet. I år är den siffran 150 000.

Av dem finns minst 5 000 i Dalarna.

- Det är klart att olyckorna ökar när vi har så många fler mopeder nu, säger Magnus Lindholm, olycksanalytiker på Vägverket i Borlänge.

Men trots att EU-mopederna blir fler, ökar inte dödsolyckorna med moped. Däremot skadas fler mopedister allvarligt i trafiken.

År 2003 skadades 41 personer allvarligt i trafiken. Förra året var den siffran 162.

De senaste åren har mellan 10 och 15 olyckor med EU-mopeder lett till döden.

- De flesta dödsolyckorna sker i korsningar när mopedisterna krockar med bilar. Men många dör i onödan, hade de haft hjälmen riktigt på huvudet hade de kanske klarat sig, säger Magnus Lindholm.

Han menar att motorcyklister och mopedister är mer oskyddade än bilister.

- När det gäller bilolyckor kan vi förebygga fler olyckor genom krocksäkrare bilar och mitträcken till exempel.

Fakta: Olyckor med mopeder

De allvarliga olyckorna med mopeder, både EU-mopeder och vanliga moppar har ökat de senaste åren

År 2 000 skadades 198 personer med mopeder allvarligt i trafiken, enligt Vägverkets statistik

År 2006 skadades 329 personer allvarligt, av dem körde 162 EU-moppe

Dödsolyckorna med mopeder har minskat drastiskt sedan 1960-talet. Hjälm och att färre använder mopeden som transportmedel är två anledningar till detta

Under 1970-talet dog över 100 mopedister per år

De senaste 15 åren har dödsolyckorna med moped aldrig överstigit 20 per år

Förra året dog 15 mopedister i trafiken i Sverige

Mer läsning

Annons