Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett utomordentligt gott år för Outokumpu

Annons

Outokumpus försäljning ökade med 23 procent och uppgick till 6 154 miljoner euro (drygt 55 miljoner kronor). Vinsten för helåret uppgick till 963 miljoner euro (drygt 8,7 miljarder kronor). I kommunikén heter det bland annat:

År 2006 var ett utomordentligt gott år på de rostfria marknaderna, speciellt i Europa, där efterfrågan från slutanvändarna var mycket stark och där även efterfrågan från distributörerna ökade markant. Efter de kraftiga lagernedskärningarna under slutet av 2005 vände marknaderna kraftigt uppåt i början av 2006. De globala rostfria marknaderna bedöms ha vuxit med 15 procent. Baspriserna för rostfritt fortsatte stiga under året på grund av god efterfrågan och begränsat utbud.

Men det är inte bara de goda stålpriserna som genererat Outokomus vinst. Hårda besparingsprogram har också gjort sitt till.

Bland annat stängdes kallvalsverket i Sheffield i april. Och planen för att minska de fasta kostnaderna hade genomförts som planerat vid 2006 års utgång.

Men samtidigt som företaget skär ner och sparar så satsas det. Nyligen beslutades om att investera 150 miljoner kronor i Avesta.

I slutet av februari är också det nya valsverket i Långshyttan som kostat runt en halv miljard kronor färdigt att tas i drift.

Outokumpus vd Juha Rantanen är naturligtvis nöjd med de goda siffrorna för 2006.

- Jag är ytterst nöjd och stolt över vad vi presterat under förra året. Vårt resultat låg på en rekordnivå och vi nådde våra mål såväl avseende det sysselsatta kapitalet som skuldsättningsgraden.

- Vi genomförde också de kortsiktiga förbättringsprogrammen planenligt, en minskning av de fasta kostnaderna med 100 miljoner euro och stängningen av kallvalsverket i Sheffield, tuffa mål som vi satte upp i slutet av 2005. Men vi har fortfarande en bit att gå mot vår vision, att vara den obestridda ledaren inom rostfritt.

- Därför fokuserar vi under 2007 på kundorientering, på att öka vår konkurrenskraft samt koncentrera oss på tillväxtområden, säger han i en kommentar i bokslutskommunikén.

PETER GUSTAVSSON

Mer läsning

Annons