Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett "slavkontrakt"

Annons

Missnöjet pyr just nu på flera håll i Dalarna inom taxinäringen. Det är med anledning av att kommunerna i Dalarna, genom Dalatrafik, lämnat en gemensam anbudsförfrågan vad gäller samhällsbetalda resor.

I den ställs vissa krav, som att taxiägaren måste anmäla ett visst antal fordon och att när dessa är schemalagda får de inte ta andra uppdrag. Det ska även finnas backup-fordon tillgängliga och förbokningstid på dessa är 30 minuter. Enligt avtalet ska stationeringsområde Ludvika ha 14 personbilar, tio specialfordon och ett fordon för flextrafik i tätort. Därtill tillkommer tre backupfordon.

-I dag finns möjligheten att disponera fordonen hur man vill men i det här avtalet är det reglerat hur man får använda bilarna och då måste man anmäla ett antal fordon - vi blir låsta. Det här kommer att drabba alla, allmänheten kommer att få sämre service. säger Nikola Hacklin.

Som han ser det kommer inte taxinäringen att kunna ha fler bilar som bara kör privata taxiresor, utöver de som är "låsta". I avtalet är de inte heller garanterade att få körningar. Det finns också en ekonomisk aspekt på avtalets utformning.

-Den som lämnar det billigaste anbudet blir tilldelad de bästa körningarna, som på dagtid eftersom de blir billigast, och den som är dyrast får köra nattetid, för då är det minst att göra - fast man ställer sin bil till förfogande.

Irritationen över upphandlingen är så stor att Ludvika taxi begärt att få träffa de personer inom Ludvika kommun som de tidigare träffat avtal med.

Den 20 december kommer de att bland annat träffa vice kommunalrådet.

SARAH HJÄLM

Mer läsning

Annons