Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett samtal sparade 150 000

Annons

Det var den 6 oktober som NLT kunde berätta att Skatteverket slagit ned på Ludvikafesten. Skatteverket hävdade att Ludvikafesten måste betala reklamskatt på sponsorintäkterna.

Inte nog med att Skatteverket krävde in reklamskatt för årets fest. Verket begärde också reklamskatt retroaktivt för samtliga Ludvikafester, det vill säga åren 2001-2003.

Ansvariga för Ludvikafesten med Håkan Rosén i spetsen hade inte haft en tanke på att reklamskatt måste betalas på sponsorintäkter. Beskedet från Skatteverket kom som en chock.

Personal inom kommunen har under hösten arbetat med att sammanställa uppgifter om samtliga sponsorintäkter under åren.

Skatteverket förklarade att reklamskatten uppgår till elva procent av intäkterna och det befarades en skattesmäll på ungefär en kvarts miljon kronor.

Men så fick Rosén tips om att en del av skatten kanske kunde undvikas.

-Det handlar om de mindre sponsorer som exponerats via annonser i tidningarna. Tidningarna betalar reklamskatt och frågan var om skatt skulle betalas två gånger.

-Jag ringde Skatteverket och fick svaret att vi inte behövde betala skatt på intäkterna från dessa sponsorer. Det samtalet sparade 150 000 kronor, säger turistchefen och rösten avslöjar viss tillfredsställelse.

Sammanställningen visade att Ludvikafesten under de fyra åren haft nettointäkter på 766 144 kronor från huvud- och mellansponsorer. Elva procent på den summan blir 84 275 kronor och 84 öre, upplyser Rosén.

Skattesmällen får bäras av kommunens invånare och Håkan Rosén framhåller att den kostsamma historien inte på något sätt påverkar Ludvikafestens framtid.

-Vi, kommunen, köpmän, företagare och krögare, har reda haft ett möte om nästa års fest och ska ha nästa möte på fredag. Preliminärt har vi bokat in 30 juni-2 juli som datumen för Ludvikafesten 2005.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons