Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett nedslag i världsarvet

Annons

Nedslag i världsarvet kombineras med provtagning och undersökning av Runns vatten. Eleverna har flera uppgifter som ska lösas.

- På det här sätter kopplar vi ihop olika skolämnen, säger biologiläraren Birgitta Berggren.

Cykelfärden i Världsarvet är ett samarbetsprojekt mellan biologi, kemi, naturvetenskap, svenska, historia och idrott. Men det främsta syftet är förstås att eleverna ska lära känna varandra.

Fem-sex mil har eleverna att trampa.

- Lite jobbigt, men kul samtidigt. Och vi har musik med oss, säger Anna Maria Jansson och Pär Mattsson i NV1C.

- Vi verkar bli en jättebra klass, konstaterar de.

På flera ställen under färden stannar gruppen för att göra vattenundersökningar. Vid Liljanssundet, där tidningen träffar på eleverna, fastnar sländlarver och en och annan klodyvel i håvarna och prickas av på en lista.

Anna Maria och Pär har valt naturvetarprogrammet för få ägna sig lite extra åt matte och naturämnen, samtidigt som de får en bred bas att stå på. Likadant är det för Sara Olsson, som funderar på att bli läkare:

- Men ändrar jag mig, har jag ändå alla möjligheter.

Klassens biologilärare Birgitta Berggren har haft sällskap på turen runt Runn av kollegorna Jan-Eric Hagberg (kemi) och Håkan Arvidson (svenska och engelska).

- Vi kompletterar varandra. Vid en hyttruin kan jag berätta om kopparproduktionen, och sedan tar Jan-Eric över den kemiska delen, säger Håkan Arvidson, som vid sidan av lärarjobbet är utbildad guide i Världsarvet.

I år har Haraldsbogymnasiet tre årskurs 1-klasser på naturvetarprogrammet. Alla cyklar runt Runn den här veckan. Övernattar gör eleverna i Uvbergets scoutstuga.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons