Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett fall framåt för datastyrd säkerhet

Annons

Det började med projektet Rätt fart i Borlänge, med 400 deltagande förare. Då deltog också tre andra kommuner i Sverige.

Nästa steg i Borlänge har varit att ta reda på hur systemet med intelligent hastighetsanpassning fungerar på längre landsvägssträckor.

Kan Vägverkets nationella vägdatabas användas för att stoppa in hastighetsinformation över större områden?

Tycker förarna att det fungerar lika bra på landsväg som inne i tätorter? Detta var två frågor som projektet sökte svar på.

- Svaret är ja. Vägdatabasen kan användas. Och mer än 80 procent av de 50 som deltog ville behålla utrustningen i bilen efter projektet, säger Stefan Nyberg från Sweco, som hållit i projektet.

Efter att ha gått igenom förarnas datorer har man konstaterat att förarna kört för fort 13 procent av körtiden. Detta att jämföra med riksgenomsnittet som är 55 procent, enligt Vägverkets mätningar. Den genomsnittliga hastighetsöverträdandet vid fortkörning var 4,4 km/tim, att jämföra med 10,3 för fordon utan den här utrustningen.

- Vi har också konstaterat att det går utmärkt att använda sig av Vägverkets nationella vägdatabas, även om vi haft en del problem. På några ställen har fel hastighetsbegränsningar lagts in, och vid något tillfälle har det inte fungerat när hastigheterna ändrats vid olika klockslag, exempelvis från 30 till 50 vid skolor. Men det är saker som ska rättas till.

Av de 50 försöksfordonen har 37 rullat i Dalarna, 10 i Västra Götaland och 3 i Stockholm.

Studien visar att testförarna tycker att utrustningen gjort det lättare att hålla hastighetsgränserna. Störst effekt anser testförarna att utrustningen har på 30 och 50-sträckor.

Än så länge finns inte alla hastighetsdata inlagda i den nationella databasen. Vägverket har dock som mål att klara av detta under 2005.

- Vägverket kommer att föregå med gott exempel när det gäller att installera sådan här utrustning i sina bilar. Man håller just nu på med en sådan upphandling, berättar Nyberg.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons