Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Etnologen som vill lära seden dit han kommer

Annons

Gillis Herlitz sitter på verandan i Furudal. Här hamnade han och hustrun Siv på 80-talet och efter några år köpte de bagarstugan med utsikt över golfbanan.

Gillis spelar inte själv, men har många andra bollar i luften.

Först ska han skriva klart sin doktoravhandling om hur festseder har förändrats. Sedan är det dags för en bok om exilkulturer.

Herlitz började som antropolog och studerade hur massajer i Tanzania levde. Nyfikenheten på andra ledde till att han vände blicken mot sin egen kulturella bakgrund. Då blev han etnolog.

Herlitz föreläser ofta om "kulturmöten".

När folk hör ordet tänker de först och främst på relationer mellan svenskar och invandrare. Men det kan lika gärna handla om den lågutbildade skogsarbetaren från Norrlands inland och den högutbildade läraren från Stockholm. Om möten mellan människor som inte delar samma bild av världen.

Ett exempel är motsättningen mellan dem som värnar vargen och dem som känner sig hotade av den.

- Ett känsligt ämne här i Furudal, konstaterar Herlitz och resonerar kring den djupa relationen mellan älgjägaren och hans hund. Även om förmodligen fler hundar blir påkörda av bilar så är det värre när vargen anfaller, när rovdjuret tar tamdjuret.

- Men under ytan tror jag att det framför allt är den gamla motsättningen mellan stad och land. En jävla ilska över beslut fattade i Stockholm, som är lätt att känna för den som bor i en glesbygd och annars känner sig bortglömd.

Fundamentalisterna är lika otäcka på båda sidor, tycker Gillis Herlitz. Rör-inte-en-enda-varg-folket står mot Skjut-hela-bunten-gänget. Sedan finns det de mer resonabla i mitten, men de har svårt att göra sig hörda.

- Ömsesidig respekt är viktigt i alla kulturmöten. Att föra ett samtal handlar om att påverka, men också om att bli påverkad. Att låta sig informeras och bry sig om vad den andre säger.

Kulturmöten kan vara svåra.

Herlitz berättar om när han höll i ett internationellt seminarium och upptäckte att uttrycket Ta seden dit du kommer fanns på 47 olika språk.

- When in Rome do as the Romans, och så vidare. Men det roligaste var ett från Gambia, på wollof: Om du kommer till en plats där alla hoppar på ett ben, hoppa då på ett ben.

Själv föredrar han uttrycket: Lär seden dit du kommer.

- Ta till dig så mycket du kan och vill, utan att förlora din identitet. Man kan inte byta kultur som man byter skjorta säger Herlitz.

Han tror på den vänliga och uppriktiga nyfikenheten i alla typer av möten, man kan ligga lågt med de starkaste uttrycken, utan att ge avkall på sina åsikter. Gärdesgårdar är överklättringsbara.

- Frågorna blir fler och svaren färre, ju äldre jag blir. Jag är en fjärdedel så tvärsäker när jag är 60 år, jämför med när jag var 20, säger Gillis Herlitz.

RAGNA FAHLANDER

Mer läsning

Annons