Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Erbjud lån till tågsatsning"

Annons

Miljöpartiet var egentligen emot att Falun och Borlänge lånade ut 17 miljoner kronor var till vägverket för att få igång ombyggnaden av riksvägen. Det hade räckt med mindre ombyggnader av vägen för att göra den trafiksäkrare tyckte partiet. Men det konstaterar att lånet hade avsedd effekt och ombyggnaden är i full gång.

Vägen i all ära men det som är ännu viktigare är att få ordning på järnvägstrafiken, anser partiet. Sträckan mellan Falun och Borlänge är i dag i mycket dåligt skick. Något underhåll värt namnet har inte gjorts på många år. Enligt miljöpartiets Jan Lindholm i Falun beror det delvis på att Banverket vill spara pengarna för att använda som delfinansiering av en ny sträckning.

- För fem år sedan uppgavs att det undanlagda beloppet vida överstiger 100 miljoner kronor, säger Jan Lindholm.

En ny sträckning har också utretts i omgångar och det finns flera alternativ till var järnvägen skulle kunna dras. Och nu måste något snart hända, anser han.

Han pekar på att den gamla bansträckningen har en kurvradie som moderna tåg inte mår bra av att passera. Det sliter hårt på det rullande materialet och det gör trafiken onödigt dyr på den sträckan.

Det händer att Banverkets prioriterade objekt inte blir byggda enligt tidtabellen och då finns det pengar till annat.

- Och då är det viktigt att hålla sig framme för att få en tidigare byggstart här, säger Jan Lindholm.

Han och partikamraterna i Borlänge föreslår därför i varsin motion till kommunfullmäktige att kommunerna erbjuder sig att låna ut pengar till Banverket på samma sätt som man gjorde för riksvägen.

- Vi tycker att man bör prova alla medel. Det visade sig ju ha effekt vad gäller Vägverket, säger Jan Lindholm.

I och för sig har pengarna inte lika stor betydelse för Banverket som för Vägverket. Men ett erbjudande om lån skulle skicka ut en tydlig signal om hur viktiga de båda kommunerna tycker att en ny bansträckning är, tror Jan Lindholm.

Ett dubbelspår mellan orterna skulle förkorta restiden med 10 minuter, påpekar han.

KATARINA RUDBECK

Mer läsning

Annons