Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Entusiaster hoppas på fjällflyg

Annons

- Vi har bättrat på startbanan och vi har skaffat en motorseglare till klubben. Drömmen är att verksamheten kan utvecklas. Det borde finnas underlag för mer flyg här då vi ligger mitt i ett fjällområde med närmare 100 000 turistbäddar, säger kassören och vice ordföranden Arne Pettersson som genom åren varit en av klubbens eldsjälar.

- Jag vet hur mycket arbete som lagts ner på flygfältet, alldeles för mycket för att det ska ligga i träda och förfalla, säger han.

Mobergskölens flygfält ligger strategiskt till för fjällturismen. Skidanläggningarna i Sälenfjällen ligger inom ett par mils avstånd och det är inte mer än fyra mil till Trysil. Tillsammans har Sälen och Trysil närmare 30 procent av den totala vinterskidturismen i Skandinavien.

Drömmen för flygentusiasterna är förstås att flygfältet kan utvecklas för att ta emot passagerarplan.

1998 gjordes en utredning av utbyggnadsalternativ. För cirka 25 miljoner kronor skulle man kunna få en 1,2 km lång bana som tar emot mindre passagerarplan för 16-18 passagerare. För 40 miljoner kronor skulle man få en bana på 2,3 km och möjlighet att ta emot charterplan med drygt 100 passagerare.

- Vi hoppas att turistnäringen och kommunen i större grad ska få upp ögonen för den här möjligheten, säger Arne Pettersson.

Men till charterflyg är steget ännu långt. Nu börjar man i alla fall om för att försöka få fart på verksamheten i klubben och på fältet.

I sommar har klubben satsat 150 000 kronor på att asfaltera banändarna, där piloterna varvar upp motorerna innan de lyfter.

- Grusbanan har varit för dålig. Det har sprutat sten så att man slagit sönder propellrar och plan, därmed har fältet fått dåligt rykte. Nu har vi eliminerat det problemet genom att asfaltera drygt 300 meter men vi hoppas kunna fortsätta asfalteringen av landningsbanan.

För att få fart på klubbens egen flygverksamhet har klubben tillsammans med tio av medlemmarna köpt ett motorsegelplan för 140 000 kronor. Motorseglaren har en egen motor så att det kan starta från marken. Om det är fina förhållanden uppe i luften går det att stänga av motorn och segelflyga. För att få plats med det nya planet håller man på att bygga ut en hangar.

Klubben är också inne på att försöka göra Sälenfjällen till ett "mekka" för segelflygare. Fjällen erbjuder fin termik och bra uppvindar som segelflygare vill ha.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons