Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Energi- omställning förändrar åkerinäringen

Annons

Det var för ungefär åtta år sedan Kenneth Hermansson köpte sin tankbil. Den var då något år gammal och dessutom fanns det ett kontrakt med Norsk Hydro om körning av diesel och villaolja.

-Jag har lastat i Västerås och sedan är mitt distrikt från Surahammar och uppåt, ända till Fredriksberg, berättar Kenneth Hermansson.

Han har märkt av hur mängden villaolja minskat drastiskt de senaste åren.

-Tidigare kunde jag lasta i Västerås och sedan köra runt i ett litet område och lossa, nu kan jag få börja på morgonen i Surahammar och blir inte av med det sista förrän jag är i Grangärde eller Fredriksberg.

Från 1 april har Norsk Hydro sagt upp avtalet med honom och ska nu köra allt i Dalarna med en bil stationerad i Falun, som lastar i Gävle eller Stockholm.

-Det blir allt längre transporter, vilket är en konsekvens av att det är allt längre avstånd mellan kunderna.

För Kenneth Hermansson innebär detta naturligtvis en stor förändring. Han har sålt tankbilen med släp och därmed finns det bara en tankbil för villaolja kvar i Västerbergslagen.

Dessutom har han avyttrat ytterligare en flakbil med släp och kommer i stället att lägga mer krut på specialtransporter.

Han har sedan tidigare en bil som är konstruerad för att köra takstolar från SWL i Smedjebacken.

-Det finns inte så många sådana här bilar i landet och jag är övertygad om att det finns en marknad.

En annan bidragande orsak är att det vid speditören Maserfrakt har anställts en kille som ska uteslutande jobba med specialtransporter.

-Dessutom har jag utbildat mig till vägtransportledare, en av sex i Dalarna och genom detta hoppas jag att det ska kunna bli lite mer jobb med specialtransporter.

(Vägtransportledare är den som i stället för polisen dirigerar trafiken och har ansvaret vid långa, breda och tunga transporter)

De bilar Hermansson har i sitt åkeri är byggda främst för långa transporter och de längsta han kört från Smedjebacken är på 45 meter.

-Det är svårt att över huvud taget köra med längre transporter, det finns de som kört med lite över 50 meter, men då blir det svåra problem.

Förutom dessa bilar finns det två timmerbilar i åkeriet och dessutom en specialbil med timmerkran, som bara används vid uppläggningsplatser för timmer, för att lasta timmerbilar.

-Genom att inte ha någon kran på timmerbilen kan vi lasta ett par ton till och det ger på sikt en stor skillnad.

Kenneth Hermansson är övertygad om att transporterna med lastbilar kommer att fortsätta, men precis som andra transportnäringar blir det en anpassning till miljön som är den stora förändringen.

-Självklart är det så att kör vi i den hastighet som lagen medger och inte har tyngre lass än vad som är tillåtet, så spar vi bränsle och därmed minskar påverkan på miljön, framhåller Kenneth Hermansson.

Andra positiva effekter är att slitaget minskar på både bilen och slitaget på däcken.

Det som han ser som det största hotet är den tandlösa lagstiftningen som är i Sverige.

-En utlandsregistrerad åkare som stoppas av polisen i exempelvis Smedjebacken och får en rad böter, kan helt lugnt slänga ut böteslappen genom fönstret när han rullar från kontrollplatsen.

Konsekvensen blir att utländska förare kan strunta i körtider och ha en rejäl överlast och därmed köra mycket billigare.

De böter de får kommer aldrig svenska myndigheter att driva in.

Dessutom är det så att om det finns flera brister. Det är ett rabattsystem på 50 procent för de som är billigare än den dyraste boten.

Enligt Hermansson får polisen betalt för varje brist de hittar, oavsett om böterna betalas eller inte.

-Inom Skogsåkarna har vi infört ett system med böter om vi har 1,5 ton över de lagliga 60 tonen, de åkare som klarar sig får dela på de pengar som kommer in och de andra får skämmas, det är inga stora pengar det handlar om, men ändå en uppmuntran.

Han tror att med en mer vässad lagstiftning skulle det bli lugnare i trafiken.

-Det skulle alla tjäna på.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons