Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enda och sista ljussignalerna i Gagnef

Annons

Rondellbygget är ett led i det övergripande arbetet med att öka trafiksäkerheten.

- I rondeller är hastigheten i regel så låg att eventuella olyckor sällan leder till allvarliga personskador, säger Harry Pers.

Hastighetsövervakning är en annan åtgärd som syftar till att sänka hastigheten på de större vägarna. I Dalarna finns det i dag drygt 20 fasta skåp för kameraövervakning. Till det kommer ett par skyltar med inbyggd radar.

Kameraskåpen har utsatts för skadegörelse och för en tid sedan stals ett skåp som innehöll länets vid tillfället enda övervakningskamera.

- Skåpet har hittats i Arvslindan, men kameran är fortfarande borta, varför vi tvingats ordna en ny kamera, berättar Pers.

Vägverket har dokumenterat alla större händelser och funktionsstörningar vid röd- eller möjligen grönljusen i Djurås och Pers konstaterar att anläggningen till en början var mycket åskkänslig.

- Så snart det åskade slogs anläggningen ut.

Men han dementerar bestämt att trafikolyckorna i riksvägskorsningen ska ha berott på att signalanläggningen fungerat dåligt:

- Vid kollisioner i ljusreglerade korsningar hävdar de inblandade ofta att de haft grönt ljus. Men ljussignalerna är konstruerade så att det inte kan inträffa.

Mer läsning

Annons