Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En väg som engagerar

Annons

Okej, många avstår cyklandet utan att vara latmaskar. Men enligt en ny rapport från Sika (Statens institut för kommunikationsanalys) borde fler cykla, och skulle göra det, bara vi hade bättre cykelvägar.

Nu är det inte just Ludvika rapporten handlar om. Den har ett riksperspektiv. Kontentan är dock att infrastrukturen för cykel generellt får komma i andra hand när beslutsfattare planerar trafiken. Visst, cykelvägar byggs, "men mer fläckvis än sammanhängande och inte alltid där den behövs för att uppnå samhälleliga mål", heter det i rapporten.

I Ludvika har kommunen under året byggt cykelväg mellan Persbo och Gräsberg, planerat att förskottera pengar till cykelvägen mellan Grangärde och Nyhammar, rustat cykelvägen mellan Stensbrohålet och Säfsdammen och fått in upprepade önskemål om cykelväg mellan Ludvika och Skeppmora.

Många engagerar sig i cykelvägar, inte minst ute i byarna, och att säga att det inte gett resultat vore lögn.

Summa sumarum tycker projekteringsingenjör Christer Lindberg på kommunen att man har ett ganska bra gång- och cykelvägnät. Mellan Ludvika och Grängesberg har man använt banvallen och på så sätt sparat pengar.

- Men det kan naturligtvis bli bättre.

Grundtanken när kommunen bygger nya cykelbanor är att de ska korsa bilvägarna så få gånger som möjligt. I bland använder man byvägar en del av sträckan.

Hur viktigt är det att det är naturskönt?

- Det har vi fått på köpet på flera ställen. Ofta har man inget val, utan det går inte att göra på något annat vis. Till Räfsnäs hade vi ett alternativ som gick upp för backen, men då var det bättre att göra cykelvägen nere vid sjön. Då har man ju hela stranden tillgänglig, säger Lindberg.

Längs med Väsmans strand och vidare förbi gruvhål och Burtjärn löper cykelvägen mellan Ludvika och Sörvik. Det är, tippar Lindberg, den mest använda av de längre cykellederna i kommunen.

Där kan man också stöta på 66-årige Åke Edman, som cyklar mellan Ludvika och Stensbo. Han använder många av kommunens stråk, men rankar just det här som nummer ett.

- Och nu får man passa på när det är sådant här väder, säger han i januarisolens ljus.

Han känner sig inte gammal själv, säger han, flitig cyklist som han är. Motionen håller honom pigg och ung.

Cykelbanorna i kommunen har han bara gott att säga om.

- De är alla tiders, det är inget snack om saken. I det stora hela har Ludvika det bra förspänt.

Han gör bedömningen att cykellederna blir allt mer använda. Kanske inte just vintertid, men resten av året åtminstone.

Turistchefen Håkan Rosén tror att cykelvägarna i första hand används av kommuninvånarna själva, snarare än turister.

- Men de investeringar som gjorts är fantastiska. Jag ser ju bara i Blötberget där jag bor hur olika det ser ut. Det är folk som går där med barnvagnar, medan andra åker inlines.

Vilken är den största bristen då?

- I det lilla perspektivet är ju det som saknas en cykelväg runt hela Väsman.

KÄLLA: CHRISTER LINDBERG, TEKNISKA KONTORET ANDREAS EMANUELSSON

Mer läsning

Annons