Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En upprustning är motiverad

Annons

Den nyutkomna utredningen som Mellansvenska handelskammaren i Gävle tagit fram på uppdrag av berörda länsstyrelser och Banverket visar på att det finns ett stort intresse bland skogsbolagen att frakta rundvirke på Bollnäsbanan.

Det är framför allt skogsråvaror från Härjedalen och norra Dalarna som ska fraktas ut till Hälsinge- och Gästrikekusten. Järnvägstransporter av sågade trävaror, flis och grus kan på lite längre sikt få en stor betydelse för godsvolymen på Bollnäsbanan, sägs det i utredningen.

Slutsatser i den nya utredningen visar på att det finns tillräckligt med godsvolym för att motivera en upprustning av Bollnäsbanan på sträckan Furudal-Edsbyn. För att Bollnäsbanan ska ha någon betydelse som länk mellan Inlandsbanan och Norra stambanan bör följande åtgärder utredas:

? Ökad bärighet till ett axeltryck av 22,5 ton och på sikt till 25 ton.

? Öka högsta hastigheten till 70 kilometer. Ett annat betydande problem att lösa, är vagnsviktsbegränsningen om 600 ton (enligt gällande linjebok).

En upprustning till den tidigare standard som varit på sträckan Furudal-Edsbyn med 20 tons axeltryck och nedsatt hastighet är kostnadsberäknat av Banverket till cirka 20 miljoner kronor.

Vad en upprustning till minst 22,5 tons axeltryck och högsta hastighet på 70 kilometer skulle kosta finns inga siffror på, enligt Anders Franck, direktör på Mellansvenska handelskammaren i Gävle.

Inlandsbanan AB (IBAB) har skrivit ett brev till regering och näringslivsdepartementet för cirka ett år sedan. Att hela Bollnäsbanans sträckning överförs till IBAB, något svar på brevet har inte departementet lämnat till IBAB ännu.

Bandelen Orsa-Furudal efter Bollnäsbanan tillhör redan i dag IBAB, uppger deras vd Ulf Johannisson, men allt efter som tiden går blir det svårare att starta upp trafiken.

- Näringsdepartementet bör nu när rapporten är klar diskutera frågan med oss, säger Johannisson.

Länsstyrelsen i Gävle har genom tjänsteman Urban Sjölander skrivit till näringsdepartementet att länsstyrelsen är positiv till att IBAB tar över driftansvaret för hela Bollnäsbanan. Nu väntar både länsstyrelserna i Gävle, Falun och IBAB på Banverkets och näringsdepartements svar på utredningen över Bollnäsbanans framtida möjligheter.

OVE NYSTRÖM

Mer läsning

Annons