Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En svår fråga som barn hittar svaret på

Annons

Inga-Lill Örnerfors Modin frågade den 23 maj "Var är Gud?". Åtskilliga har ställt den frågan, särskilt i samband med katastrofer. I radioprogrammet Stafetten frågade kompositören Karin Renquist apropå tsunamin teologen Ann-Louise Eriksson var Gud fanns.

- En svår fråga, löd svaret.

Barns fantasi kan utan svårighet ge svar på frågan. En tonårig flicka upplevde följande: Hennes mamma levde efter värderingen Alla människors lika värde. Kom kommunalnämndens ordförande eller luffaren var de lika välkomna och trakterades.

En luffare satt vid köksbordet. Mamman frågade luffaren varifrån han kom. Luffaren lyfte en arm och pekade upp i taket.

- Det är han däruppe som sänt mig.

Flickan hanterade blixtsnabbt luffarens svar och tyckte sig ha fått svar på frågan "Var är Gud?". Gud är i rummet ovanför köket, så var det mysteriet löst!

Ingalunda är frågan så lättlöst. Ställs frågan vad Gud är ställer till och med människor med bakgrund i moderat laestadianism frågan: Om Gud är allsmäktig varför har då Gud givit människan en fri vilja?

Frågas det om Gud är en han eller hon så darrar patriarkatet.

Frågan berör också djupa skikt i vissa kvinnor, som har sin trygghet i att Gud är könsbestämd, en han, en man.

Religionshistorikern Owe Wikström talade om pietism i västernorrländsk väckelse i äldre tid. För denna pietism var väckelse inte karismatiska rus med armar i luften och helst ett nytt känslorus som påfyllning.

I den väckelse Wikström talade om var det viktigaste inte det som kom ovanifrån eller underifrån, utan det som kom inifrån. Så, var är Gud?

I stora skaran privatreligiösa påstår många att Gud finns inom mig. De jag mött är bärare av kärlek som värmer och bär djupaste omtanke om barn och vuxna. Uppståndelselivet, anden, lever där man minst anar det. Bortom alla lärosatser, teologiska system och examenskataloger. Bortom de uppbyggda väggar som avgränsar den ena riktningen från den andra.

Romersk-katolska kyrkan har huggit Kristus mitt itu och firar inte nattvard med kyrkor, som har en annan nattvardssyn.

Mel Gibson frossar, för att tjäna pengar, i korsdöden och stannar i den grymma verkligheten, i blodsmystiken.

En kyrka, ett politiskt parti, har sin lära, sitt program. Det politiska partiets programs syfte är att skilja ut sig från övriga partier till sin ideologi men flertalet slår gemensamt vakt om det demokratiska styrelseskicket.

Hur kristna, med Kristus Jesus som grund och riktmärke, kan skilja ut och avgränsa den som inte tänker som alla andra är en gåta.

Det var väl något mer vi fick, när Jesus uppstod från de döda? Vi fick uppståndelselivet. Jesus visade hur Gud är.

Blir kristendomen mindre värd om Gud är i en människas hjärta? Blir kristendom mindre värd om det Gud står för levs ut i handling med den heliga Andens hjälp?

Till sist ett citat ur trappistmunken och mystikern Thomas Mertons bok Han lever: Uppståndelsen är inte en lärosats som vi försöker bevisa eller en problematik att argumentera omkring. Den är liv och handling av Kristus själv i oss genom hans heliga ande.

INGEGERD HELLBERG

Mer läsning

Annons