Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En sparkfärd i 180 knyck

Annons

Men det behöver inte gå så vansinnigt fort heller, för att det ska vara en njutning.

Betydligt lugnare far Ronny och Eva Janering fram över isen, med sina mopedmotorer på sparken. Och de stortrivs på isen.

- Vi har haft våra sparkar i fyra år nu. Vintertid är vi så gott som dagligen ute och åker. I bland åker vi ut och fiskar, ibland är det ren nöjesåkning på sjön, säger Ronny, som har en 50 kubiks motor från en indisk vespa monterad på sin spark.

- Ett rent nöje, säger Eva, som tog sig till finalen i mopedmotorklassen. Där fick hon dock se sig besegrad.

Det blir allt vanligare i de här trakterna med motordrivna sparkar. Konsten är att kunna få fäste med det hjul som ska driva sparken. Lyckas man inte med det spelar det ingen roll hur stor motor man har.

Men fäste och motor hade sannerligen Emil och Mikael.

När tävlingen väl kom i gång, kraftigt försenad, blev det förstås en rejäl fartuppvisning av super-ekipaget med 750-kubikaren på 145 hästkrafter. Trots att Emil inte kunde gå på för fullt.

- Nej, det har varit en del strul nu precis före tävlingen. Vi har testat sparken en gång tidigare. Då kom vi upp i över 200 kilometer i timmen, och vi hade inga som helst problem. Men nu har bromsarna pajat, så vi får ta det lite lugnt, sade Mikael Rapp, före starten.

Trots detta var den här specialsparken uppe i närmare 180 kilometer i timmen när den korsade mållinjen. Den var givetvis isens klart snabbaste ekipage. Många Falubor var på plats på isen för att följa den annorlunda sparktävlingen. Arrangerade gjorde motorklubben Noll Koll Cruisers för andra året i rad.

- Vi gjorde det som en kul grej i fjol. Det kom massor av folk, och många tyckte att vi skulle köra igen, berättar Jan Öberg.

Totalt var det i år åtta ekipage som kom till start.

- Vi hade räknat med några fler, men några havererade tyvärr innan tävlingen, berättar Jan Öberg.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons