Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En rapport med minus i kanten

Annons

Detta med apotek och vissa svårigheter vid inköp - för att uttrycka sig milt - har verkligen väckt andarna.Den kundserviceman inte mött, har tydligenkommit många kunder att erinra sig vad de anser vara förorätter. Senasterapport kommer från någonstans i Dalarna.

Herr N hade ett recept med sista giltighetsdag just den där dagen. Han travade i väg till sitt apotek för att göra sitt inköp inom laga tid. Hans apotekhade dock lunchstängt. Inte orkade han gå en vända till. Hur skulle dettagå?

Då fick han syn på en brevlåda för recept utanför apoteket och i den stoppade han ner sin gula blankett.

Nästa dag skulle han hämta sin medicin, tänkte han, men då blev det nobben.Receptetvar en dag för gammalt, påstods det.

Menhan hadeju lämnat det i går och då var det giltigt.Visserligenutan mänsklig hjälp, men ändå.

Apoteksfolket hade tydligen inte tömt sin egen brevlåda förrän nästa morgon.

Man var så "hygglig" att man ringde aktuell läkare för att receptet skulle förnyas. Men för det fick herr N. betala.

Apotekets slarv och dåliga arbetsrutin kostade alltså herr N en femtiolapp. Vad man än säger: det handlaralls icke om service.

Herr N harfler negativa upplevelser från apotek.

Följande har hänt i södraSverige. Ett fullt riktigt recept lämnades in, men det skulle bli för tätt mellan uttagen. Herr N fick besked om att han hade tabletter kvar - apotekerskan hade satt sig att räkna dagar.

Herr N:

- Det kan väl hända att jag har tabletter kvar, men det är så att vi ska åka utomlands och jag vill ha dem med mig.

Fråga:

- Har du biljetten med dig?

Svar:

- Nej det har jag inte, vi åker inte med charter, vi åker reguljärt flyg, det är ingen resebyrå inblandad.

Instruktion:

- Du måste kunna bevisa att du ska vara utomlands, annars får du ingenting.

Jovisst, fick herr N sina värktabletter, men han fick inte rabatt. Herr När litet sur: man lagrar väl inte medicini onödan och man sitter väl inte och knaprar på tabletter som karmeller.

Så långt en rapport med minus i kanten.

Nu blir dettvärtom.

Det berättades förra veckan om en kvinna i det skogiga Dalarna, som ansåg sig ha fått för litet hjälp vid ett akutbesök. Hon fick väntai timmar på läkare och bjöds till sistpå honungsvatten.

Nu kommer en positiv rapport från samma patient.

Hon fickandningsbesvär återigen och ringde sjukvårdsupplysningen. Först kom en Prio1-bil och sedan en ambulans. Påsjukhuset blev hon verkligen omhänder-tagen. Hon hade ett blodtryck på över 200, hade fått diabetes och hade lunginflammation. Dessutom haderedan klena njurar blivit sämre.

Nu staplas superlativen: vården var den bästa och patientenblev kvar en vecka. Så skönt att få förmedla också sådana rapporter.

Nästa gång ska vi berätta om ett billigt (?) sätt att bedriva primärvård.

FRANCIS BACON

Mer läsning

Annons