Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En populärmusikalisk resa i Vikmanshyttan

Annons

Bandet, som kallar sig Borstnejlikorna och stjälkarna, inledde med en kyrksam ragtime från förra sekelskiftet. Annars var det väl snarare på bordeller i New Orleans som den sortens tongångar kunde höras.

Efter att ha rivit av ännu en låt from over there begav sig bandet hem till Sverige och spelade Konvaljens avsked från 1904 som skrevs av Otto David Lindvall vid Hälsingeregementet.

Björn Mangerud gav små underhållande lektioner i musikhistoria mellan styckena. Bland annat fick auditoriet veta att revolutions och krigsåret 1917 var det slut med New Orleans-jazzen. Av hälso- och säkerhetsskäl stängdes bordellerna i jazzens huvudstad då den amerikanska militären förlade sina trupper där.

Jazzmusikerna emigrerade då till Chicago. I samband med detta upptäcktes jazzen av de vita amerikanerna som skapade den så kallade Dixieland-jazzen.

En inte helt obekant trumpetare från New Orleans, vid namn Lois Armstrong, gjorde karriär i Chicago.

Naturligtvis spelade bandet en av hans låtar, Big butter and eggman. Det är en nidvisa som handlar om bönder på besök i storstaden för att slå runt med pengar de har tjänat på marknaden.

Det svenska 1920-talet fick representeras av revyernas mästare Ernst Rolf bördig från Falun. Även en av Calle Jularbos pärlor fick sin uttolkning av nejlikorna. Här kändes det som om bandet var mest på hemmaplan för de fick ett bra sväng i dragspelskungens låt. I Evert Taubes Kalle Schewens vals lade Lennart Dahl ifrån sig sin klarinett och sjöng istället.

Han klarade sig klanderfritt utan sitt instrument.

Det visade sig att han hade en riktigt bra pipa där nere i halsen också.

Övriga medverkande var Barbro Anderson och Maud Lindblå sång, Göran Lindblå gitarr, banjo och sång och som gästartist Einar Forsberg, den sjungande bonden från Davidshyttan som fått permission från sjukhuset.

STAFFAN WESTERLUND

Mer läsning

Annons