Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En ny vårhatt

Annons

- Förr hade alla hatt, man hade en vinter-, vår- och hösthatt. För 50 år sedan var det självklart att köpa en ny vårhatt, säger Tord Morin, ägare till hattfabriken CTH Ericsson.

År 1943 hade hattfabriken 230 anställda och lokaler på 4 500 kvadratmeter men när hatt- användandet minskade gick affärerna sämre.

Nu har hattfabriken stängt.

Men än är inte hatten död, i de flesta klädbutiker finns några modeller av hattar, mössor och kepsar.

- Vi säljer många hattar av alla sorter, det är både strandhattar, kepsar och lite finare hattar, säger Ewa Silverin, butikssäljare på Åhlens.

Under 1940-, 50- och 60-talen var hatten omåttligt populär. Till vintern hade man en tjockare filthatt, på våren hamnade en tunnare filthatt på knoppen och när det var riktigt varmt ute kom stråhatten på.

Nästan alla hade hatt, gammal som ung och folk visste när hatten skulle av och när den skulle på.

- Det var enklare att vara hattfabrikant på den tiden. Det skulle alltid vara en ny hatt till sista april, då blev det rusning i hattbutikerna. säger Tord Morin.

Sedan slutet av 1960-talet har hattanvändandet minskat.

- Ingen vill skämma ut sig med hatt i dag. I Stockholm har fler hatt än här, där sticker man inte ut lika mycket, säger Tord Morin.

JOHANNA LUNDIN

Mer läsning

Annons