Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En lek med döden

/

Annons

Förra året dödades 36 personer på järnvägen i Sverige. Betydligt fler är de 22 som förolyckades året innan.

Lokförarna har rapporterat att de ser allt fler som springer över spåren. De flesta gör detta för att vinna tid. Något som kan bli en dyrköpt tidsvinst.

- Många vet inte att det är olagligt och att det kan ge böter på upp mot 1 000 kronor. Tyvärr är det inte vanligt att böter delas ut för den här förseelsen, men jag vet att det förekommit i alla fall. Min förhoppning är att polisen ska uppmärksamma detta mer, säger Sundin.

- Men det mest allvarliga är att majoriteten inte anser att det är farligt att gena över spåren. Det är skrämmande.

För farligt kan det vara, av flera skäl.

- Man tänker inte på att tåg i höga farter har bromssträckor på över en kilometer och att järnvägens elledningar som hänger över spåren innehåller 16 000 volt.

Det är ungefär 70 gånger högre spänning än i vägguttagen i vanliga bostäder.

- Med så stora spänningar kan det bli överslag redan när man kommer i närheten av en ledning. Då kan en så kallad ljusbåge bildas, en ljusbåge som ser ut som en blixt och leder strömmen via luften. Man behöver alltså inte komma i direkt kontakt med ledningen för att få ström i sig.

Hon berättar om en tragisk olycka som inträffade i helgen där en 18-årig kille dog när han kom för nära en elledning på bangården.

I dag på morgonen kommer Banverket att genomföra en säkerhetskampanj i Borlänge och Rättvik.

- I Rättvik upplever vi stora problem med spårspringare i samband med stora arrangemang, som Classic car week och midsommar. Det har varit väldigt mycket folk på spåren vid några tillfällen, och stängsel har trampats ner. Vi ska försöka beivra detta i år med olika aktioner, säger Tommy Dalstål, trafiksäkerhetshandläggare.

- I Borlänge har vi störst problem vid själva stationen, där det är mycket spring över spåren.

Mer läsning

Annons