Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En klassikers hädanfärd

Annons

Det Sollerön och Björkön har gemensamt är bland annat vikingagravfält och kyrkbåten kan sägas vara skeppsbyggarkonst med anor från vikingatid.

- Både Sollerön och Björkön (Birka) fokuserar på vikingar och att vi nu säljer Jugen Jon dit är inledningen på ett framtida samarbete som båda platserna kan tjäna på i turisthänseende, förklarade Mats Hjelm under lastningen av den stora kyrkbåten upp på en långtradartrailer.

Det tog ungefär en timme att dra upp kyrkbåten på trailern och förankra den, innan långtradar-ekipaget rullade iväg med sin uppseendeväckande last, från Siljan till Mälaren.

I dag kostar det en halv miljon kronor att bygga en kyrkbåt av samma storlek som Jugen Jon.

Det är Sollerö IF:s roddsektion som säljer båten och Mats Hjelm vill inte tala om hur mycket roddsektionen får för båten, men bekräftar att det handlar om ett sexsiffrigt belopp.

- Eftersom Jugen Jon 1 inte längre används, roddsektionen har ytterligare två kyrkbåtar, tvåan och trean, av senare modell, drar det bara kostnader att ha den kvar. Vi tycker det är vettigare att den får komma ner till Mälaren där den kommer att nyttjas och samtidigt göra reklam för båtbyggarkonsten på Sollerön, är det motiv Mats Hjelm anger.

Helt okontroversiell torde inte försäljningen vara.

Det har funnits planer på att Jugen Jon 1 skulle pryda en gräs-yta framför Sollerö kyrka.

- Jaså, är båten såld, det hade vi inte en aning om. Då försvann den möjligheten, säger Johan Boström, ordförande i Sollerö Sockenförening som beklagar att det inte varit någon diskussion i frågan.

Helmer Nilsson, ordförande i Sollerö Hembygdsförening, ser däremot inte någon större dramatik i försäljningen av Jugen Jon.

- Båten har ju inte varit i bruk på flera år och personligen anser jag att den här farkosten är för stor att ha som utställningsobjekt framför kyrkan. Det finns mindre båtar, även de typiska för Soller-ön, som skulle göra sig bättre och bli en klart billigare lösning.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons