Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En historisk dag i Ludvika

Annons

För 7:51 litern var det bara att fylla tanken vid OK Q8:s bensinstation Tanka på Mossplan i Ludvika.

Någon större rusning var det aldrig tal om och anledningen är enkel. Det finns i dag endast två bilar som körs på etanol i Ludvika.

- Och båda är våra, säger Bror Wallin, chef vid bygg- och miljöförvaltningen i Ludvika.

Självklart var det därför Wallin som var premiärkund hos föreståndaren Anders Graniti.

- Det här kvittot måste vi spara och rama in, menade Graniti och överlämnade en kopia av kvittot till ägaren av anläggningen Tanka, Gösta Samuelsson.

Bror Wallin har under fem år kämpat för att få en eller ett par miljövänliga fordon till kommunen.

- Vi har tittat på många olika alternativ under vårens lopp. Bland annat möjligheten att få biogas från avloppsreningen i Gonäs.

- Detta visade sig dock inte vara ekonomiskt genomförbart.

Även elbilen har varit på tapeten men där var de negativa inslagen allt för många.

- Inte minst för att det krävdes så många uppladdningar och att bilen var rent teknisk sårbar. Dessutom var den dyr i inköp.

För två år sedan började tankarna helt att vara inriktade på fordon drivna av etanol. Men det fanns problem innan det slutligen blev en lösning.

- Det fanns inga möjligheter att tanka inom rimliga avstånd. Lindesberg och Borlänge var närmaste anläggningar.

- Vi tänkte även att bygga en egen tankanläggning men det blev för dyrt.

Kontakter togs sedan med OK Q8 Tanka på Mossplan och dess ägare, Gösta Samuelsson.

- Eftersom vår bildel sedan två år är miljölicencierad så ansåg vi att helhetsbilden kring vårt miljötänkande ytterligare skulle stärkas om vi kunde erbjuda etanol.

- På kort sikt är det ingen bra investering men vi räknar med att fler och fler bilar kommer att framföras på etanol i framtiden.

Den 1 januari i år slopades också skatten på etanol vilket innebär att priset i dag ligger kring 7:50 per liter.

Är det då mycket billigare att köra en bil på etanol än traditionell bensin?

- Vi vet att etanolbilen drar cirka 30 procent mer bränsle. Egentligen blir det ingen ren ekonomisk förtjänst men för miljön är det stora besparingar, understryker Bo Staaf, Agenada 21-ansvarig i Ludvika.

- Den som kör på etanol släpper inte ut nytt koldioxid i luften. Det bränsle som används finns redan i kretsloppssystemet och därför är varje oanvänd liter vanlig bensin också en vinst för miljön.

Försäljningen av miljöbilar ökar stadigt inom bilhandelns prognoser. I fjol fördubblats antalet sålda bilar till runt 4 000.

- Vi hoppas att vi ska få med oss fler förvaltningar inom kommunen att anskaffa fordon som drivs av metanol. Om inte vi i kommunen lyckas med den uppgiften blir det kanske svårt för den breda allmänheten att tänka och tanka rätt i framtiden, förklarar bror Wallin.

De två bilar av märket, Ford Focus Flexifuel, som Bror Wallin och hans förvaltning inköpte strax före jul, kostade 147 000 kronor vardera.

HARALD LOHSE

Mer läsning

Annons