Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En gurugranskarDalarna

Annons

Simon Anholt är internationell rådgivare till regeringar, FN och andra organisationer, när det gäller varumärkesstrategier. Enligt The Economist är han en av de mest inflytelserika och respekterade rådgivarna till regeringar i länder som vill stärka konkurrens-kraften på en global marknad.

Han har nyss avslutat arbetet med att analysera Sverige som varumärke. Och kommit fram till att varumärket Sverige betingar högst värde bland världens alla länder.

Sverige anses som stabilt och ansvarsfullt med ärliga medborgare och framgångsrik kulturexport. Ett ungdomligt land med mycket dynamik, och ett land man gärna investerar i.

- Eftersom Dalarna är en av de starkaste regionerna i Sverige, som är det starkaste varumärket bland länder i världen, ger det oss ett väldigt bra utgångsläge. Nu är det upp till oss, säger Lotta Magnusson, projektledare för arbetet med bilden av Dalarna.

Anholt pekade också på hur viktigt det är att få med dalfolket.

- En gyllene regel är: Ha en strategi, se till att få med folket på den. Det är invånarna i en region som är de viktigaste ambassadörerna.

- Ni kan säga vad som helst om Dalarna. Men om det första en person som kliver av tåget i Dalarna får är en utskällning, så är allt förstört.

Han menade att många klagar på sitt rykte, och säger: Varför har folk så ofta fel uppfattning om oss?

- Skyll på er själva i stället. Man har ofta det rykte man förtjänar.

Han menar att det behövs kreativitet för att förändra en bild.

- Motsatsen till kreativitet är tråkig. Alla beslutsfattare bör ha någon i rummet som säger till när förslag blir för tråkiga.

Han underströk också att det är viktigt att skapa en speciell bild som kan förknippas med regioner, med städer och med länder.

- Ishotellet är en sådan briljant idé. Men det går inte att kopiera.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons