Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En ångande het vattendag

Annons

Classic Car Week, Siljans fartygsförening, Rättviks roddklubb, båtklubben Piraten och modellflygklubben Fenix anordnade dagen.

Tidningen passade på att besöka hjärtat i en av ångbåtarna, nämligen själva maskinrummet.

Jag klättrar ner för en smal och brant stege, mörkret omsluter mig. Därnere är det varmt, mörkt och ganska trångt.

Här finner jag Jan-Olof Liss, en av ägarna till ångbåten. Han berättar om sin passion för ångbåtar:

- När jag var liten grabb och bodde i Tibble såg jag flottningsbåtarna som var ångdrivna. Ångmaskinen är uppbyggd av en fascinerande teknik, de är otroligt vackra, både maskin och båt är riktiga skönheter.

Han visar stängerna på själva motorn, de mjuka formerna är estetiskt tilltalande.

- Den går med en puls som ligger nära människans puls, det är rogivande, förklarar han.

Ångbåten köpte han och Åke Danielsson in 1973 från Nusnäs, renoveringen av båten tog fyra år innan de provkörde.

- Man vet inte vad man ger sig in på, konstaterar han.

- Men det är lättare när vi var två, då kan man stötta varandra och växeljobba.

Torsten Redin, 76 år, visade upp den ångmaskin han byggde bara 14 år gammal. Han tillverkade delarna till maskinen själv.

I vuxen ålder har han arbetat som kopparslagare.

- Jag drev en lådbil med den här ångmaskinen när jag var liten. Verktygen jag använde var gas-svets, tennlödning, plåtsax och bågfil.

Ångmaskinen har nu stått stilla i femton år och Redin vill inte starta den innan han provtryckt den.

Redin ska nu lära upp den tredje generationens ångmaskinsentusiast. Det är hans dotterson Simon Redin Rosen som kommer att få ta del av farfars kunskaper...

GÖRAN PERSSON

Mer läsning

Annons