Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En 120-årig kärleksnymf ställs i fokus

Annons


Zornmuséets sommarutställning behandlar ett enda motiv, Anders Zorns akvarell, Kärleksnymf, från 1884 och 1885.

- Jag tycker det är så roligt för det här är en sida av Zorn som ingen möter annars, säger Zornmuséets intendent Birgitta Sandström.

Anders Zorn levde åren1860 till 1920. Han gjorde sig mest känd för sina porträtt och nakenstudier av frodiga kvinnor.

1876, när Zorn var ung student på Konstakademien, fick han se en tavla av Julius Kronberg, föreställande en jaktnymf med fauner - ett motiv Zorn inte kunde släppa. Den nakna kvinnan som låg behagligt utsträckt fascinerade honom.

1879 kopierade Anders Zorn Kronbergs motiv i olja och 1883 gjorde han första akvarellmålningen av Kärleksnymf. 1885 målade han det mästerverk, som nu dominerar Zornmuséets sommarutställning.

- Det är första gången båda visas samtidigt, berättar Birgitta Sandström. Den ena är i privat ägo, den andra ägs av staten.

Det som skiljer det första akvarellförsöket, 1884, mot det 1885, är framförallt ljuset, vilket i den första målningen är ganska flackt och "studiomässigt, medan det är livfullt och naturligt i målningen från 1885.

Kvinnans ansiktsuttryck är förändrat mellan målningarna, liksom omgivningen. I den senaste Kärleksnymf finns en mängd exotiska växter. Amorinerna har fjärilsvingar.

I utställningen visas flera av de skisser och utkast Zorn gjorde och här visas även den enda blomstermålningen, vita liljor, som Anders Zorn någonsin signerade.

BIRGER NYLÉN

Mer läsning

Annons