Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna viktigast för Kicki

Annons

Kickis ungar är högstadieeleverna på Västra skolan. När FK kommer på besök så är det klass 8D som får en duvning i historia. Kicki undervisar i ett hörnrum på tredje våningen, med utsikt över skridskobanan och gruvan.

Elevarbeten fyller skärmar och gröna växter frodas.

Det är fniss och tissel under redovisningen, olika grupper går igenom yrken som fanns för 100 år sedan: Hembiträden, garvare, rallare...och lärare.

Kicki hyschar och leder lektionen, vänligt men bestämt.

Hon brinner för sina samhällsorienterande ämnen: Historia, samhällskunskap, religion och geografi.

- Det är de roligaste och viktigaste ämnena. Jag vill få ungarna att förstå att vi tillsammans kan påverka vår livssituation, hur vi har det. Att få igång samtalet i klassrummet är viktigt, att föra en dialog och att lära sig hantera konflikter, säger Kicki.

Hon tror inte att hon skulle ha orkat fortsätta som till exempel språklärare.

Att tempot ökar är ett samhällsfenomen, som även syns i skolan

Här blir det färre vuxna och fler arbetsuppgifter för lärarna. De får allt mindre tid att vara pedagoger. Kicki tackade nej till ett erbjudande om att få sköta dammsugaren i klassrummet. Hon nöjde sig med en sopkvast.

Det här är inte den roll som Kicki en gång sade ja till.

- Förut var jag nära att nå målet att kunna jobba med ungarna som individer, i dag har jag inte en chans. Det är smärtsamt, säger hon. Talet om nyckeltal är dimridåer. Det är fler barn i klassen, vi hinner inte med ungarna.

Kicki upplever att det blivit mindre högt i tak mellan de vuxna i skolan. Kommunaliseringen och den individuella lönesättningen har gjort att folk vaktar på sig själva.

- Vi springer i stället för att vara människor. Så är det ute i resten av samhället också, men är det bra? Vi blir otrygga, kunskap tar tid, säger Kicki.

Kommer du att fortsätta tills det är dags för pension?

- Ja, som jag ser det i dag så kommer jag att fortsätta som lärare. Men om ekonomin tillåter kommer jag att gå ner till deltid, så att jag hinner tanka för att ge eleverna något nytt. Det höga tempot dränerar.

Mer läsning

Annons