Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Eleverna har blivit tröttare och tyngre"

Annons

Att svenska barn ligger i bottenskiktet bland europeiska länder vad gäller antalet idrottstimmar i skolan förvånar inte idrottslärare Andreas Malmberg.

-Det har skett en väldig försämring de senaste tio-femton åren. När jag började som idrottslärare för 20 år sedan hade eleverna tre obligatoriska lektionstimmar idrott i veckan. Nu är det knappt två, säger Andreas som märkt att eleverna blivit både tyngre och tröttare under det senaste decenniet.

-Det hör man också från andra ämneslärare som lagt märke till att de som idrottar mer orkar hänga med bättre i till exempel engelska och matte, säger Andreas Malmberg som menar att det är de inaktiva eleverna som drabbas värst av de minskade antalet rörelsetimmar i skolan.

-Det blir en klassfråga. Idrott på fritiden handlar mycket om hur mycket pengar och tid föräldrarna har att lägga på barns idrottande i unga år. De elever som idrottar på gymnasiet är ofta de som idrottade i yngre år och de som rör på sig som vuxna var ofta aktiva även som tonåringar.

Andreas Malmberg önskar att den extra miljard som regeringen flaggat för ska tillfalla idrottsföreningarna i Sverige i stället skulle läggas på idrott och hälsa i skolan.

-Det skulle komma fler till del. Som lärare skulle man kunna hjälpa och motivera dem som behöver extra stöd för att komma i gång. Mer pengar till klubbarna gagnar bara de redan frälsta.

CECILIA EKEBJÄR

Mer läsning

Annons