Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever trivs trots stök

Annons

Allt fler elever trivs i skolan och gillar sina lärare. Men stök i klassrummen är fortfarande ett stort problem, visar en attitydundersökning från Skolverket.

Det finns flera positiva resultat i attitydundersökningen, som Skolverket presenterar i dag.

Mer än 80 procent av eleverna, både yngre och äldre, trivs bra med skolarbetet, vilket är 10 procentenheter fler än när frågan ställdes för fyra år sedan. Bland de äldre eleverna säger 77 procent att de är mycket engagerade i skolarbetet. Det är en betydligt högre andel än när Skolverket gjorde sin första attitydundersökning i början av 90-talet. Det är också fler elever som tycker att elever och lärare bemöter varandra med respekt.

Men stök och hög ljudnivå är fortfarande ett gissel för många elever. Drygt hälften av de yngre eleverna svarar att det bara ibland är lugnt i klassrummet och att de ibland har arbetsro. Det är ett oförändrat resultat jämfört med 2003. Andelen som alltid eller nästan alltid känner sig störda av andra under lektionerna är tolv procent.

Det är inte heller en självklarhet att få extra hjälp i skolarbetet. Var tredje lärare anser att elevernas möjlighet att få stöd är mycket eller ganska dålig. Nästan lika många vittnar om brist på specialpedagoger.

Andelen elever som känner sig mobbade ligger kvar på 3_4 procent. Att andelen inte minskat kan bero på att problemet fått ökad uppmärksamhet och att toleransnivån minskat, enligt Skolverket.

Skolverkets attitydundersökning omfattar cirka 5|000 elever i årskurserna 4_9 och gymnasiet och cirka 2|000 lärare.

TT

Mer läsning

Annons