Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ejendals visar framfötterna

Annons

Det råder full aktivitet i Ejendals lagerlokaler på Limhagens industriområde i norra Leksand. En stor del av företagets 70 anställda - lagerarbetarna - arbetar i skift för att hinna med alla beställningar.

Trots att företaget är ett av kommunens största och Leksands Guldhästvinnare 2000 så är det förhållandevis anonymt på hemmaplan. Däremot är Ejendals en välkänd jätte på marknaden för hand- och fotskydd inom svensk industrin. Företaget är rent av Europas största leverantör inom branschen.

- Vi håller lager åt huvuddelen av den tunga verkstadsindustrin i Sverige. Industriföretagen delar helt enkelt lager tillsammans här hos oss i Leksand, förklarar företagets marknadschef Samuel Enqvist.

Kontraktet med Sveriges ledande industriföretag, Volvo, utgör en ny era i företagets historia. Aldrig tidigare har ett så stort företag bestämt sig för att köpa allt hand- och fotskydd från en och samma leverantör.

- Det har krävts ett ganska idogt arbete för att sälja in idén hos Volvo och vi har utvecklat typer av handskar som passar för just deras arbetssätt, förklarar Ejendals vd Johan Börjesson, systerson till företagets ägare Per-Olof Ejendal.

Ordern är värd 30 miljoner kronor och motsvarar en miljon par handskar och 12 000 par skor per år i två år framåt. Förhoppningen är givetvis att andra stora industrier ska följa Volvos exempel.

Kontraktet är mycket betydelsefullt för Ejendals som för närvarande är inne i en stark expansion. Det nya lager- och logistiksystemet har stärkt leveranskapaciteten betydligt. Kunderna garanteras leverans inom ett dygn och varje dag skickas 80 000 par handskar.

- Förra året levererade vi varor för 325 miljoner kronor och i år lär omsättningen bli 340 miljoner. Det är en bra ökning med tanke på att marknaden är så stabil, säger Samuel Enqvist.

Utöver fot- och handskydden har Ejendals introducerat ett "tredje ben" - hudsalvor - som än så länge utgör en mycket liten del av totalomsättningen.

- Det finns ett intresse för hudsalvor, men det är skorna som vi kan utveckla mest även om vi också kan bli större på handskar, säger Johan Börjesson.

Europamarknaden är det som lockar mest, även om det i dagsläget inte finns några konkreta planer. Konsumentmarknaden är också ett i princip oprövat område för företagsledningen.

Mer läsning

Annons