Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efterlyser tusentals räkningar

Annons

På kommunens socialförvaltning och administrativa ekonomiska enhet är förvåningen mycket stor. Kunder ringer, men varken kommunen eller Posten kan ge svar. Tusentals omsorgsräkningar är spårlöst försvunna.

- Förlusten stör våra rutiner. Vi vet inte vad som skett i Postens hantering mellan Alvesta och Uppsala. Eller hur många av våra kunder som redan betalat sina räkningar. Vissa har tydligen fått en betalningsavi, andra inte. Människor som normalt betalar sina räkningar vid månadens slut ringde oss, säger Bengt Thored på kommunens ekonomikontor. Han påpekar att Postens slarv inte ska drabba någon enskild kund.

Ett stort kuvert med 2 500 krav på barnomsorg, 1 900 avier för äldre- omsorg och 300 diverse räkningar skulle normalt passerat Postens sorteringsanläggning i Alvesta innan det gick till sorter-ingsmaskinen i Uppsala.

Håkan Öhman kan inte säga var i landet det gått snett. Postfolk i hela landet har larmats.

En till två dagars försening är normalt, men detta, hundratals blanketter borta, är ofattbart.

Falu kommun har anlitat ett utskriftsföretag i Småland sedan 1995. Därifrån har det under årens lopp sänts 650 000 fakturor. Och aldrig en miss förrän strax innan midsommar.

- I går gjorde vi nya försök att efterlysa räkningana, men utan resultat. Postgirot trasslade, vi kunde inte se hur många som eventuellt betalat. Bengt Thored och hans personal på som ekonomikontoret är något frustrerade.

- Vi måste stoppa krav, ändra rutiner, kontrollera inkommande betalningar. Kort sagt, vi vet inte riktigt hur vi ska agera för att inte hårdbelasta kunden.

Postens administratör Håkan Öhman beklagar återigen.

- Vi forskar och söker möjliga svar. Posten har redan fått reklamation från Falu kommun.

Vi förstår den irritation som uppstått och beklagar än en gång.

BIRGITTA KNIFSTRÖM NORDÉN

Mer läsning

Annons