Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EEE ny flygoperatör Kör igång efter påsk

Annons

- Vi står fast vid vårt löfte att börja trafikera Mora flygplats om ingen annan gör det, säger EEE:s vd, Martin Lindskog.

Förberedelser för trafikstarten direkt efter påskhelgen har redan påbörjats.

- Det är mycket knappt om tid, tillägger Martin Lindskog.

- Vi har lovat Mora kommun att det inte ska bli något uppehåll i flygtrafiken och det löftet tänker vi hålla.

Trippel-E trafikerar linjen Sveg-Arlanda med statligt bidrag från Rikstrafiken. Det är, enligt avtalsbestämmelserna mellan parterna, inte tillåtet att kombinera den linjen med mellanlandning i Mora eftersom flygplatsen i Mora ej har allmän trafikplikt.

- Det finns ingenting i regeringsbeslutet som motsätter en mellanlandning i Mora, däremot är det en avtalsfråga, säger Martin Lindskog och låter förstå att det bör kunna finnas förhandlingsmöjligheter med Rikstrafiken.

- Men vi står och faller inte med detta, även om det torde vara en vettig lösning ur flera aspekter, inte minst kommunalekonomiskt, säger Lindskog och tilllägger att han för dagen inte vill gå in på detaljerna hur Trippel-E tänker lösa Mora-trafiken.

Det är i genomsnitt sex, sju passagerare som flyger mellan Mora och Arlanda per tur. Det ser ungefär lika ut på linjen Sveg-Arlanda.

Trippel-E får enligt en uppgift nio miljoner kronor per år av Rikstrafiken för Sveg-linjen.

Martin Lindskog säger att bidraget är 7,9 miljoner kronor.

- Jag vet inte exakt eftersom vi har en paketlösning med Pajala.

Närmast kommer Trippel-E nu att söka tider på Arlanda för Moratrafiken. En tidig morgontur, en förmiddagstur och en avgång från Arlanda till Mora vid 19-tiden är målsättningen.

Genomgångspriser?

- Det finns möjligheter att söka. Vi har det inte i Sveg, men när även Mora kommer med i bilden är det möjligt båda orterna kan erbjuda det, säger Martin Lindskog.

Kommunalrådet, Lars Matsson-Frost, uppgav efter tisdagens kommunstyrelsesammanträde att en upphandling av flygtrafik, efter sommaruppehållet, ska göras. Fortfarande är konceptet med AB Dalaflyg aktuellt.

- Jag har tagit del av Mora kommuns inlaga till kammarrätten med en rad kryptiska påståenden om bidrag från bland annat Region Dalarna och statsbidrag som kommunen mister om annan operatör än Skyways skulle väljas. Min förhoppning är att Trippel-E kan ge en annan bild av verkligheten när vi börjar trafikera Mora, sammanfattar Martin Lindskog.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons