Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare bussresa för seniorer

Annons

Nu rasslar det i björklöven, nu surrar telefonen, nu undras det. Om vad? Och varför?

Jo, Dalatrafiks senaste giv, som kort kan uttryckas att det är till ogagn för pensionärerna.Och desamma hör av sig. Det är naturligtvis inte lätt att sköta ett företag, så att det går med vinst. En och annan gång blir det kollision eller kortslutning - hur man nu vill. Bakom Dalatrafik står landsting och kommuner.

I valtider hör man som ett mantra, ett ständigt rabblande, om skola, vård och omsorg. Alla, säger att alla partier skavärna om basuppgifterna. Dit hör också omsorg om de äldre.

För det mesta handlar det om god vilja.Och det är ju ett plus. Men icke alls om handlande. Löften går att ge ...men att uppfylla dem?

Det är länge sedan man i ungdomens dagar jagade citat, uttalanden som var kloka och vägledande.

En gång, det var i en svensk film, sa en av aktörerna: "Det är långt mellan tro och veta - vilja och kunna". Då vurmade man för uttrycket och trodde att det kunde lösa världsgåtor. I dag vill man gärna lägga till att det är långtmellan "vilja och kunna" också.

Nu ska det handla om Dalatrafik och pensionärerna och deras resor i kortformatvia specialkort. Tidigare har man exempelvis kunnat köpa ett så kallat tio-kort för nittio kronor, det vill säga tio resor á nio kronor styck. Resegeografin har varit begränsad men å andra sidan: den som är rask med sina ärenden kan klara fram och återresa på en enda biljett, som då kommer att kosta nio kronor bara. Möjlighet har också funnits att köpa ett månadskort för 180 kronor.

Den förmånen är borta nu. Det lärockså vara så, att den som har ett tio- kort med resor kvar, måste resa upp dem före mitten avseptember.

De styrande på området tyckertydligen att det vore bättre om pensionärerna rörde sig lite mera - annat kan man inte läsa ut "det som kommer i stället" för tio-kortet.

Pensionärerna eller seniorerna, som man hellre säger har möjlighet att köpa ettårskort för 2 400 kronor. Det kortet tillåter obegränsat resande per buss och tåg inom ett år.

De ska mycket resa till och mycket ork för attman ska färdas så mycket att ett sådant kort ska innebära någon form av rabatt. Ett samtal med en semestrande chefsperson bekräftar bara det att tio-kortet försvinner och att seniorkort för 2 400 kronor ska komma i stället.

Varför nu dennaändring?

Jo, blir svaret, pensionärernaär redan subventionerade till femtio procent, på bussresorna.

Det är inte bara de äldre sombetalar mindre än vad resan egentligen kostar:Med kommun och landsting i ryggen gäller detta alla resenärer, seniorer eller inte.

Nu är det så att mycket i samhället är stöttat av skattemedel.

En liten vass fråga: hur mycket subventionerar Dalatrafik TV4

Svaret blir att det annonseras i lokaltidningarnaockså. Det var nu inte detta frågan gällde.

Manspersonen i telefonen kunde inte svara på detta. Utan hänvisade till herr A, som hade semester, till herr Bsom hade semester, till herr C som också hade semester.

Vad gör pensionärsföreningarna i detta ärende.

Inte kan landsting och kommuner gå i konkurs för att bussbiljetten för seniorernaskulle bli några kronor billigare.

INGRID THOR

Mer läsning

Annons