Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyr sophämtning i fritidshus

Annons

För en tid sedan erhöll jag ett brev från Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i Mora. Bakom brevet finns också Sita. Brevet kan sammanfatts med orden: Vad rätt du tänkt fast det vart fel. Som tur är känner jag flera personer inom miljö- och hälsoskyddsförvaltningen och Sita och jag vet därför att personalen inom dessa organisationer rent allmänt är trevliga och välmenande och jag uppfattar därför innehållet i brevet som olycksfall i arbetet.

Anledningen till att jag fått brevet är att jag tillsammans med mina barn äger ett fritidshus i Södra Selbäck. Sommartid är ett av barnen där regelbundet. Samtliga av oss källsorterar noga avfallet och det som blir kvar i form av hushållsavfall inskränker sig till en plastkasse på två veckor. Skulle vi vara i fritidshuset i tio veckor i sträck per år skulle således den sammanlagda avfallsmängden uppgå till fem, just det fem, plastkassar per år!

I brevet ber man ursäkt över brevet som man skickat ut, man säger sig vara tacksam om man får svar. Vidare framförs att man kan hjälpa till med att ordna renhållningen på ett tillfredsställande sätt. För min del klarar jag utmärkt att själv bära en plastkasse med sopor från fritidshuset till bilen och sedan kasta kassen i min soptunna hemma. Blir det aktuellt att ta något från fritidshuset som kan klassas som grovsopor, brännbara eller ej, tar jag dem på min släpvagn och kör dem till någon plats avsedd för ändamålet. Om jag kör det till tippen i Mora eller Orsa är mig egalt. Bland annat uttjänta vitvaror måste för övrigt försäljaren ta ansvar för.

Av de blanketter som finns bifogade finns ingen som passar för mig att fylla i, för det kan ju rimligen inte vara meningen att jag ska betala 1229 SEK per år för att det i kommunal regi ska tas fem plastkassar från min fritidsbostad och detta fördelat på 14 gånger per år. På ett ställe är man ändå lite hotfull i tonen: Handläggning kostar 600 SEK/timme plus indexuppräkning.

Alla ska vara med och betala de fasta kostnaderna, säger man i brevet. Förvisso är det så att det finns en hel del kostnader för avfallshanteringen i, för Moras del, Kråkberg, men räcker det inte att jag betalar en omgång fasta kostnader? Visserligen bor jag i Orsa men det samarbetet skulle man väl ändå kunna ha med angränsande kommuner genom att låta tjänster och gentjänster av det här slaget kvittas mot varandra.

Som jag sade inledningsvis känner jag som väl är flera inom personalen på Miljö- och hälsoskyddskontoret och Sita vilket gör att jag avhåller mig från att se brevet som ett maktmissbruk från myndighetens sida.

Jag föreslår att för fritidshus skall ingen sophämtningsavgift utgå under förutsättning att fastighetsägaren förbinder sig att använda sitt sopkärl där man bor permanent för det hushållsavfall som uppkommer i fritidshuset och att åtminstone i de fall som ägaren av fritidshuset bor i samma kommun som där fritidshuset är beläget eller i en grannkommun skall heller ingen fast avgift utgå. Undantaget de fall där uthyrning sker i kommersiell skala. Dessutom är det befängt att ta ut en handläggningskostnad på 600 SEK/tim för att en fritidshusägare ska tvingas göra sig besväret att möjligen kunna få befrielse från den helt orimliga kostaden på 1229 SEK/år för att få fem plastkassar/år bortforslade.

ANNIKA RULLGÅRD

Mer läsning

Annons