Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Dyr politisk kohandel"

Annons

- Politisk kohandel får man räkna med när man har minoritetsregeringar. Men det jag blir upprörd över är de kopiösa belopp som kohandeln handlar om, säger Jan-Eric Nilsson:

- De här projekten är riktigt dåliga. Det kostar väldigt mycket mer än vad man någonsin kan räkna hem i någon sorts nytta.

- Och jag vet att alla insatta bedömare håller med om den typen av slutsatser.

Han pekar särskilt på byggandet av Norrbotniabanan.

- Den har man inte ens utrett ordentligt. Det finns ju inga som helst möjligheter att få människor att resa på Norrbotniabanan i den omfattningen som någonsin motiverar alla de miljarder det handlar om, säger Jan-Erik Nilsson.

Han avfärdar också de bedömare som motiverar satsningen med vikten av att utöka godstrafiken till Finland och Ryssland.

- Men man glömmer då bort att de länderna har en annan spårvidd än den vi har i Sverige.

Jan-Erik Nilsson tror att delar av regeringens jättelika infrastruktursatsning beror på ett svagt politiskt ledarskap i Sverige.

- Politisk kohandel måste alltid förekomma när man har minoritetsregeringar. Men att man inte kan hålla emot den här typen av uppenbar felanvändning av skattepengar förstår jag bara inte, säger Jan-Erik Nilsson.

- Norrbotniabanan är ett omöjligt projekt. Det är bara de som får den här investeringen på sin bakgård som uppskattar den.

Han ifrågasätter också satsningen på Hallandsåstunneln och Citytunneln i Malmö.

- Det finns ett antal alternativ som man aldrig utrett och som bara skulle kosta en bråkdel av alla de miljarder man nu beslutat om, säger Jan-Erik Nilsson.

Han tror att satsningen på järnvägen ironiskt nog kan göra järnvägssektorn till en förlorare.

- Om Banverket tvingas bygga Norrbottniabanan, som man själv inte tror på, i stället för att satsa pengar där det går mycket godstrafik eller där det finns många resenärer, kan järnvägssektorn förlora på detta.

Han tycker inte att för lite pengar läggs på infrastruktursatsningar.

- Nej, snarare kan man i frågasätta om inte volymen är för stor. Men en sak som få tänker på: Detta är bara en plan. Slutligen handlar det om vad Bosse Ringholm eller finansministern orkar med att lägga dit varje år. Det är då det avgörs vad som verkligen kan genomföras.

CG STRÖM/TT JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons