Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyr flytta hit-kampanj funkar inte

/

Annons

I Dalarna är det Region Dalarna som försöker få hit folk genom att ringa, chatta och informera dem som man hoppas ska bli nya länsinvånare.

Kampanjen har varit i gång sedan juli 2003 och har hittills kostat 10 miljoner kronor. Pengarna är både statliga medel och EU-bidrag.

Förutom Region Dalarnas satsning har flera kommuner i länet lokala kampanjer för att locka människor till sig.

I Sverige driver hälften av alla kommuner kampanjer för att få folk att flytta. Men nu visar en ny undersökning att kampanjpengarna är bortkastade.

Reklamkampanjerna har ingen effekt på flyttmönster, menar forskaren Thomas Niedomysl, som gjort en doktorsavhandling i ämnet vid Uppsala universitet.

Vad som gör att vi flyttar är i stället jobb och bostad och närhet till familjen.

Enligt avhandlingen ger miljonkampanjerna ingen mätbar effekt. Det finns nämligen ingen skillnad i inflyttningen till kommuner som marknadsfört sig och de som inte gjort det.

Men Göran Carlsson, biträdande chef för Region Dalarna håller inte med.

- Sedan starten har ungefär 600 personer flyttat till länet. Det är möjligt att de skulle ha flyttat ändå, men vi kan se effekter av vårt arbete, säger han.

Varje person ger ungefär 40 000 kronor till kommunerna, enligt Göran Carlsson, och de flesta som flyttat hit är yrkesverksamma och drar in ännu mer.

- Kampanjerna är lönande. De som flyttat hit har gett oss ungefär 24 miljoner, säger han.

Borlänge är en av de kommuner som satsat mest i länet. Under tre år har kommunen betalt 1,5 miljoner kronor på sin kampanj Kärleken i Dalarna.

Bland annat har man åkt runt med en kärleksbuss och träffat folk på olika evenemang. Tanken är att sätta Borlänge på kartan.

Roger Johansson, informationschef i kommunen, tror den har gett kommunen mycket.

- Man kanske inte kan säga att de som flyttat hit har gjort det tack vare det här. Men däremot har vi fått mycket utrymme i medierna med kampanjen. En tidning från Oslo skrev till exempel om den, säger han.

Falun har hittills bara haft personal som kontaktat dem som varit intresserade av att flytta till kommunen. Lena Säfström, informationschef, tror att ungefär en kvarts tjänst gått åt till det arbetet.

Hittills har ungefär 100 personer flyttat till Falun sedan kampanjstarten. Kommunen hjälper folk med att hitta jobb, boende och annat som behövs vid en flytt.

- Man kan ju aldrig svära på att det är därför man flyttar. Men det ger nog en extra puff för dem som vill komma hit, säger Lena Säfström.

Inom kort kommer Falun satsa mer för att locka nya Falubor. Hittills har man gjort en förstudie och nu finns planer på en större kampanj för att marknadsföra kommunen.

Fakta: Det gör att vi flyttar

  • Det som gör en plats attraktiv beror väldigt mycket på i vilken livsfas flyttaren befinner sig i, enligt Thomas Niedomysls avhandling.
  • Den åldersgrupp som står för de allra flesta flyttningarna är ungdomarna.
  • För dem är arbete, studier och karriärmöjligheter viktiga faktorer.
  • Men anledningarna till att vi flyttar förändras under livets gång.
  • För småbarnsföräldrar är närhet till familj mycket viktigt.
  • Äldre flyttar i ganska liten utsträckning, men värderar då lugn och ro, naturen, kulturen och släktingar högre än andra. Anledningen att äldre flyttar är ofta nya krav på bostaden, som att man inte längre orkar sköta en stor trädgård.

Fakta: Kommunernas slogans

  • "I Borlänge har vi plats för människor. I vår stad får man vara sig själv."
  • "Välkommen till Ludvika - ett Dalarna in på knutarna"
  • "Falun är en vacker stad, en genuint vacker stad. Att bo i Falun innebär livskvalitet på riktigt."
  • "Rättvik. Framtidskommunför boende och besökande. Vi har kreativa företag, god miljökultur och bevarade traditioner"
  • "Mera svängrum... Vill man ha tre kilometer till grannen eller tre meter? Ja, bor man i en kommun med en yta på 41 kvadratmil så finns det ofattbara möjligheter."(Malung)
  • "Flytta hit - och upptäck Säterbygden."
  • "Hedemora välkomnar"
  • "Vi är en liten stad, men vi vet vad vi vill. Och nu vill vi bli ännu bättre på barn. Barnsligt bra är det tänkt. Vi har bestämt oss för att Avesta ska bli den bästa kommunen på att ta hand om barn."
  • "Där Öster- och Västerdalälven möts, i hjärtat av Dalarna - där ligger Gagnefs kommun."

Mer läsning

Annons