Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspåret dröjer

Annons

När Banverkets förslag till framtida satsningar gick ut på remissrunda låg bygget av dubbelspår mellan Falun och Borlänge åren 2008-2011.

Från Dalarna var kravet att byggstarten av dubbelspår mellan Falun och Borlänge skulle flyttas fram till 2006.

"Det är av högsta vikt att sträckan Falun-Borlänge åtgärdas i sin helhet så tidigt som möjligt. Sträckan har en nyttjandegrad som är en av de absolut högsta i landet", skrev Region Dalarna i sin remiss till Banverket.

Men nu ser det snarare ut som om bygget kommer i gång ännu senare. I den plan som Banverket presenterade i går senareläggs byggstarten till 2010-2015.

- Tråkigt, men statsfinanserna är som de är. Det finns dock ett hopp om att regeringen låter Banverket låna pengar, då kan vi slippa förseningar, säger Kent Nilsson, ställföreträdande regionchef vid Banverkets mellersta region.

Dalabanan drabbas också när planerade investeringar i Uppsala och norra infarten till Stockholm skjuts på framtiden.

Det blir också mindre pengar till trafikstyrningssystem för lågtrafikerade banor?

- Här har man inte pekat ut några banor, utan det är potten som minskas. Men det är klart att det kan bli svårare att få pengar till exempelvis ett nytt trafikstyrningssystem för Västerdalsbanan.

Minskade satsningar blir det också på bärighet.

- Men det påverkar inte de upprustningar som pågår när det gäller den så kallade Stålpendeln och för virkestransporterna efter Västerdalsbanan och Siljansbanan fram till Mora. Däremot kan framtida satsningar senareläggas, exempelvis satsningen på att höja bärigheten mellan Ställdalen och Hällefors, säger Nilsson.

I Banverkets plan föreslås också Tåg i Bergslagen få mindre anslag till regionala spårfordon, från 25 miljoner till 21 miljoner kronor.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons