Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelfadäs har orsakat rena rama sopräkningskaoset i Dalarna

Annons

Sita i Dalarna tar hand om våra sopor och tar betalt kvartalsvis - normalt.

Nu råder debiteringskaos efter en dubbelfadäs som skapat massor med klagomål.

- Visst är det pinsamt, säger Christer Österberg, chef för Sita i Dalarna.

- Vi bytte datasystem tidigare i år och hade räknat med att det skulle gå så smärtfritt att räkningarna skulle kunna skickas ut normalt under första kvartalet.

Så blev det nu inte. Det var krångligt att komma i gång med det nya systemet. Därför kom det i dagarna en debitering för de två första kvartalen i år. Alltså dubbelt så mycket att betala lagom till semestrarna.

Då upptäcktes nästa fadäs. På inbetalningskorten är postgironumret fel.

- Obegripligt hur det har kunnat hända, men så illa är det och människor som sköter inbetalningarna via internet har redan hört av sig, fortsätter Christer Österberg.

Nu ska Sita i Dalarna att skicka ut en ny försändelse med följebrev där misstaget förklaras - och ett nytt inbetalningskort.

- Fast där får kunden fylla i postgironumret själv. Det rätta numret står angivet med stora bokstäver på följebrevet, säger Christer Österberg och anger att det här berör mellan 6 500 och 7 000 abonnenter.

I följebrevet från Sita som bifogats dubbeldebiteringen, står att läsa; "Vi återvinner - ni vinner". Men i det här fallet är det bara posten som kan räkna hem en vinst.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons