Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Du eller ni? - Ingen uttalad affärspolicy

Annons

- Det enda som diskuterats lite löst är om en person niar telefonisten. Då niar man tillbaka, fortsätter hon.

Enligt Sanne Guström är det vanliga att telefonisterna inte säger "ni" till folk.

- Men det där har nog lite att göra med hur van du är som telefonist. I början, när man är osäker, blir man kanske lite överdrivet artig, säger hon.

Att någon skulle reagera negativt på att bli duad av växeltelefonisten, har Sanne Guström aldrig hört talas om.

Inte heller någon av de stora affärskedjor som tidningen talat med, har en uttalad policy för hur kunderna ska tilltalas.

- Det finns ingen uttalad policy, det gör man precis som man själv känner, säger till exempel Mattias Oljelund på McDonalds pressavdelning.

På H&M har frågan inte diskuterats. Där hänvisar man till företagets generella värderingar, varav en är "sunt förnuft".

Mer läsning

Annons