Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drömbågen – hela familjens drömbåge

Annons

Vi har två nyrenoverade körbara 1950-tals Drömbågar från Hus-qvarna, säger Bosse Sundell.

- Jag växte upp med dessa fina motorcyklar under 1950-talet. På den tiden hade jag inte råd att köpa någon. Dessutom var det en tungviktare med dåtidens mått, den vägde över 75 kilo alltså och man måste vara 18 år för att få köra den. Men det har alltid varit en dröm att äga en Drömbåge och nu har jag köpt tre stycken på äldre dagar!

Den första Drömbågen köpte Bosse för drygt två år sedan i Sveg. Sambon Malla Mårtensson fick den äran att köra den. Malla och Drömbågen trivs bra ihop. Kanske för att båda är födda 1955. Drömbågen upplevde sina första levnadsår i Nässjö. Under årens lopp har den byggts om lite grann.

- Båda sadlarna hade ersatts med en "limpa", säger Bosse.

- Jag fick nyligen tag på ett par originalsadlar och bytte ut "limpan". Dessutom var baklyktan, styret och lite andra smådetaljer inte original. Men det ska jag ordna under sommaren. Reservoriginaldelar finns i garaget! Registreringen W30655 är lite fejk. W står ju för Kopparbergs län, numera Dalarnas län, och siffrorna står för Mallas födelsedata, 30 juni 1955. Den Drömbågen har bara rullat drygt 1 000 mil, så det finns mycket att ta ut av den i framtiden.

I familjen Sundell/Mårtenssons garage står dessutom en strippad Drömbåge modell 281, plus en massa reservdelar. Bosse, Malla och nioårige sonen Theodor har så de klarar sig om något skulle gå sönder. Men det kostar att ligga på topp. Bosse ska i sommar byta ut kröken på sin Drömbåge, och han hittade en helt ny blank krök med muff hos en samlare. Pris: 800 riksdaler. Är man entusiast, så får det kosta.

- Man är helt i händerna på "reservdelsgubbarna", säger Bosse.

- Nu sliter vi väl inte så mycket på våra Drömbågar. Det blir inte så mycket åkande. Vi puttrar mest runt i trakten och njuter av varandra och omgivningarna under barmarkssäsongen. Theodor hänger förstås med. Hans intresse började i treårsåldern när han fick sin första motorcykel. Skönt att ha samma intresse i familjen. Då har man förståelse när man är i garaget och skruvar på "familjetid".

- Jag har en modernare "japanare" som jag åker på ibland, säger Malla.

- Men där sitter bromspedalen på höger sida jämfört med Drömbågen som har sin på vänster sida. Det gäller att ha övat in rätt bromsmetod innan man ger sig ut i trafiken. Det är förstås mycket mera motorcykelkänsla att köra en veteran jämfört med en nyare variant.

Förra året var det 100 år sedan klassiska HVA, Husqvarna vapenfabriks aktiebolag, startade sin motorcykeltillverkning och 51 år sedan deras motorcykel, Drömbågen, började tillverkas. Nypriset för modell 281 standard låg på 1 992 kronor och då ingick förstås trimmningstillägget. Den mycket robusta 115 kg tunga 175-kubiks- motorcykeln blev populär, och den fick många framskjutna placeringar i till-förlitlighetstävlingar. Bland annat i 6-dagars.

Trots hård körning av många Drömbågar på 1950-talets dåliga vägar finns det i dag några fina exemplar kvar. Mycket beroende på motorcykelns robusta konstruktion.

Drömbåge nummer två köpte Bosse i Söderhamn förra vintern. Ursprungligen kommer P20136 från Myrekulla i Älvsborgs län. Den fyller 51 år i år och är alltså en av de först tillverkade Drömbågarna. Bosse har ursprungshandlingarna, som han har i säkert förvar.

Drömbågen är helt i originalskick, till och med däckpumpen finns kvar. "Förbrukningsvaran" batteriet, är förstås av senare datum.

3 000 mil har motorcykeln rullat och det kommer att bli många till med Bosse på sadeln.

Att se Malla, Theodor och Bosse puttra runt på de båda Drömbågarna är som att komma tillbaka till 1950-talet. Skinnjackorna och hjälmarna gör också sitt till. Många i stugorna efter vägarna hinner faktiskt med att se trion puttra fram i knappt 70 km/h. En skön syn jämfört med de moderna hojjarna som vrålar fram betydligt fortare och som man bara ser ett streck av.

- Det är en ren dröm att åka, säger alla tre.

- Vi får väl hoppas att Theodor behåller sitt motorcykelintresse när han blir äldre. Förhoppningsvis kommer han att fortsätta att åka Drömbåge, men då med ett eget körkort.

MIKAEL FORSLUND

Mer läsning

Annons