Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dröm för bussnostalgiker

Annons

Den är 47 år gammal och har rullat någonstans mellan 150 000 och 200 000 mil.

Ändå är den i skick som ny, i alla fall på ytan.

Det handlar om den gamla GDG-veteran med Volvo-motor som bussföraren Jan Englund just nu förevisar i Mora.

- Bussen är i absolut originalskick och nylackad i den färg och design GDG hade på sin vagnpark, berättar Jan Englund som själv har rattat de här bussarna en gång i tiden.

Nu kör han Dalabuss moderna vagnpark och känner skillnaderna från förr.

- Visst har det mesta förbättrats både för förare och passagerare, men det finns grejer som man saknar från veteranerna, säger Jan och förevisar cykelstället i fronten på bussen.

- En jättebra grej för cykeltransporter. På nya bussar får man krypa efter marken och försöka pula in en cykel i en liten lucka i bussens nederkant.

Den gamla GDG-veteranen gick i linjetrafik i Värmland och Dalsland fram till 1982, då den togs ur trafik.

Sedermera har den köpts in av GDG-nostalgiker och förvaras normalt i Vänersborg.

- Fast jag hoppas vi kan bilda en lokalförening här i Dalarna så att vi kan få ha bussen här halva året, säger Jan Englund som har många minnen med den här gamla busstypen.

- Jag var med och körde Europatrafik. Vi hade turer ner till Spanien. Benidorm var det stora resmålet för svenska turister, men det hände att vi var ända ner till spanska solkusten och vände, säger han.

Var det före charterflygets tillkomst ?

- Nej, absolut inte. Däremot var det många som valde bussen av olika skäl, inte minst för att det var billigare, plus att man fick med sig mycket gods.

Jan berättar att det godsgaller som finns i "akterdelen", utanpå bussen, var mycket användbart.

- Bland annat fraktades mycket fisk och det var utmärkt att ha fiskpartiet utanför bussen, inte minst för passagerarnas trivsel.

Bussen har plats för 48 passagerare. De glasförsedda takluckorna är försedda med gardiner som kom väl till pass när den spanska solen flödade ovanför.

Modellen är den första där Volvo-dieseln placerades under bussgolvet. En modernitet i sig. Ändå har den här bussen gått i vänstertrafik i Sverige och efter omläggningen till högertrafik har modifiering av förarplats skett.

Det berättade Jan Englund sedan han kört in veteranen i garaget och återvänt till sin moderna skapelse, där det inte hörs att man åker buss.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons