Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drevdagsfjällen kan få reglerad trafik efter förra årets buskörning

Annons

Drevdagsfjällen har varit ett fritt område för snöskoteråkning trots att de ingår i naturreservaten i norra Dalarna.

Nu kan det bli aktuellt med en reglering av skoteråkningen även där. Det skulle kunna vara lösningen på den senaste vinterns buskörning med främst norska skoterförare i området.

- Jag var där i vintras och tog del av många synpunkter om skoteråkningen i området, säger Stig-Åke Svensson på länsstyrelsen.

- Det finns många som menar att något måste göras för att stoppa den omfattande buskörningen. Därför kan det bli aktuellt med ett förbud för åkning utanför leder, säger Stig-Åke Svensson.

Ett förbud är inte den bästa lösningen. Det anser Peter Emretsson, en av många skoterintresserade. Han menar att bättre samarbete med skoterorganisationerna som redan samarbetar i organisationen Sond, kan leda längre.

- Ett förbud drabbar främst de bofasta. Det är de som är rädda om fjällen och som då skulle tvingas in på lederna.

Peter, och många med honom, ser hellre att reglerna för hur skoterns drivmatta får vara beskaffad, ses över. De så kallade högkamsmattorna gör att skotern blivit starkare och kan ta sig fram i svårare terräng. Den har också öppnat för busåkning och river sönder lederna.

- Istället för förbud inom känsliga områden så är det bättre att se vilken utrustning som får användas. Det är samtidigt lättare att övervaka. Att stoppa en buskörare som struntar i reglerna, är i princip helt omöjligt med de maskiner som de använder.

Sond har genom avtal med 200 markägare idag fått ihop ett ledsystem på 130 mil välskötta skoterleder.

- På lämpliga platser efter de lederna bör vi kunna skapa ytor för friåkning där det går att få hoppa och gasa. Sådana insatser är betydligt bättre än förbud, menar Peter Emretsson.

NISSE SCHMIDT

Mer läsning

Annons