Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dramatisk ökning

Annons

- De senaste åren har vi haft en dramatisk ökning av alkoholrelaterade olyckor, säger Hans Laurell, expert på alkohol, droger och trafik på Vägverket.

Fram till mitten av 1990-talet lyckades polisen minska rattfylleriet. Hans Laurell pekar på flera åtgärder som drog ner dödsantalet.

Promillehalten sänktes, polisen gjorde många kontroller, straffen för rattfylleri skärptes och regeringen satsade mer pengar på attitydpåverkan.

- Men nu har det vänt drastiskt, konstaterar han.

Vägverket uppskattar att 14 500 människor varje dag kör alkoholpåverkade.

Antalet dödsolyckor i trafiken som har samband med alkohol har ökat med 61 procent mellan 1996 och 2001.

- Framförallt är det unga män och människor med svåra alkoholproblem som kör fulla, säger Hans Laurell.

Under 2003 miste 30 alkoholpåverkade förare sitt liv. Men statistiken visar inte hur många personer som skadats eller mist sina liv på grund av dessa förare. Mörkertalen är stora vad gäller offren för alkohol i trafiken.

Enligt Socialstyrelsen dracks det i snitt drygt tio liter ren alkohol per person över 15 år i Sverige under 2003. Det är den högst uppmätta siffran på 100 år.

- Vägverket är emot sänkt alkoholskatt då vi anser att allt som kan öka konsumtionen är av ondo, säger Hans Laurell. Desto fler som dricker mer och oftare, desto fler ger sig ut i trafiken alkohopåverkade.

Hans Laurell är dock optimistisk till regeringens förslag att 2012 installera alkolås i alla nya bilar. Men han betonar att projektet tar tid att få genomslag. År 2027 har bara hälften av alla bilar alkolås. Många hinner dö innan dess.

Däremot skulle fler poliskontroller få snabb effekt - människor skulle inte chansa köra onyktra. Han betonar att polisen gör färre kontroller i dag än i mitten av 90-talet.

- I Dalarna är polisen sämst i landet på kontroller, säger han.

Mer resurser behövs även till attitydpåverkan. Vård och behandling är någonting som måste erbjudas alla rattfyllerister.

- Rattfylleri är ett typiskt återfallsbrott, säger han. En av de värsta jag varit med om är en rattfyllerist som dömts 76 gånger.

Hans Laurell betonar att det inte bara är trafiken som påverkas av ökad alkoholkonsumtion. Försämrad folkhälsa och ökade våldsbrott blir effekterna av mer drickande, vilket belastar redan resurssvaga instanser som sjukvård och kriminalvård.

- Jag kan inte vara hoppfull, suckar han. Jag ser en dyster framtid.

MIRA PALOMÄKI

Mer läsning

Annons