Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drag efter fläktar

Annons

Sommarens värmebölja har gjort att det har varit stor omsättning av vissa produkter. Kampanjansvariga Siw Svanebjär nickar instämmande. Produkter som boulespel, kubbspel, hängmattor, grillsaker och båttillbehör hör till sommarens absoluta vinnare.

Trots den intensiva semestervärmen kan det vara lätt att tro att turister och ortsbor väljer badstranden istället för ett besök i Dalarnas turistattraktion nummer ett. Så är det inte riktigt.

- Vi hade 106 000 besökare i juli, meddelar Mattsson, som om någon månad varit butikschef i två år. Det är lika många som samma månad ifjol. Fantastiskt.

Till det ska läggas att försäljningen gick sex procent bättre än budget. Och då är det, enligt Mattsson, en tuff budget.

Därmed kan åter konstateras att Insjöföretaget, som öppnar nya butiker i parti och minut runt om i landet, fortsätter att surfa på den vinnande vågen. Några orosmoln tycks inte finnas i horisonten.

- Det är det breda sortimentet som gör det, säger Peter Mattsson. Vi täcker in stora delar av familjens behov.

Han erkänner dock att han var aningen orolig att besöksfrekvensen skulle dala i Insjön när filialen i Västerås kom till. Mattssons farhågor har inte slagit in.

- Det blev tvärtomeffekt, säger han.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons