Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dra om vägen

Annons

I efterdyningarna efter den "lyckade" olyckan med timmerbilen i kurvan vid Kärvsåsen-Gulleråsen för ett par dagar sedan, då föraren klev ur en i praktiken manglad personbil levande, kan man skönja ännu en debatt om den besvärliga 301:ans sträckning genom det aktuella området. Den nu drabbade åkeriägaren vet tydligen vad det handlar om och har fått flera påpekanden från sina chaufförer.

För oss som kunde se den manglade bilen, var det bara en händelse i mängden. Det är inte första gången, och att det skulle krävas en dödsolycka för att Vägverket ska bokföra tillbuden är inte bara cyniskt. Det röjer en katastrofal brist på medvetenhet om problemet.

Det finns inte bara flera farliga och olycksdrabbade kurvor på sträckan i fråga. Det handlar om systematiska, ofta absurda, hastighetsöverträdelser på 50-sträckorna. Det allra största problemet för oss som bor i Gulleråsen, är dock den tunga trafiken; kalkbilar, timmerbilar och andra långa släpfordon som inte bara förgiftar luften och ljudmiljön utan ibland formar sig till groteska karavaner genom trädgårdslandskapet.

Kort sagt: Dra om vägen! Det finns flera bra alternativ, både öster- och västerut. Man har framgångsrikt löst det i Gärdsjö och i Boda. Den aktuella byvägen härstammar från hästskjutsarnas tid, och är i dag en permanent trafik- och miljöfara.

Många boende i Gulleråsen-Kärvsåsen genom Tore Uppström

Tanke som kom bort?

1997 beslutades om dalastrategin "Med förenade krafter 2007". Den avslutas med följande:

"Vår strategi måste vara en levande tanke, som inte stannar upp och tar slut eller glöms bort, utan som hela tiden finns med oss, diskuteras, används och mobiliserar alla goda krafter i Dalarna."

Det känns inte alls så! Vad händer regionsstyrelsen?

Dan Hallin

Mer läsning

Annons