Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Dom har stulit flera år av mitt liv"

Annons

- Man kan tala om att praktiskt taget varje klass har ett par elever som har olika grader av handikapp när det gäller att skriva, läsa och förstå text, säger Barbro Nystedt, ledare för resursgruppen inom skolan i Ludvika.

Hon berättar att skolan arbetar hårt med det gigantiska problemet.

Här finns också ett annat problem. Att hjälpa barnen till ökad textförståelse genom att läsa tillsammans med dem är inte helt enkelt, eftersom språksvårigheter också är ett vuxenproblem.

C.G Lindell, som arbetar med utredningar i ämnet, kan bekräfta att en stor del av den vuxna befolkningen lider av samma handikapp.

Att ha svårigheten att uttrycka sig i skrift, eller att tillgodogöra sig det skrivna ordet är en smula skuldbelagt, man är generad över att inte kunna hantera språket, menar man.

- Mina föräldrar var i ständig konflikt med skolvärlden i den här frågan, berättar Emma Asmola och jag vill minnas att det gick så långt att dom övervägde att anmäla skolan för att jag inte fick hjälp med mitt problem.

- Det verkade som om skolan helt enkelt inte brydde sig om att jag inte kunde hänga med och jag tappade både lust och självförtroende, blev klassad av mina skolkamrater som allmänt dum i huvudet. Ingen brydde sig om att jag inte kunde hänga med, säger Emma som dock kunde märka en attitydförändring när hon så småningom kom upp i gymnasiet efter att ha skolkat sig igenom stora delar av högstadiet.

- I varje fall skolkade jag väldigt ofta, hade det jobbigt och tyckte att jag inte var värd någonting, säger hon.

Numera har Emma fått en kick, efter att fått bekräftelse på att hennes situation inte var självförvållad, att hon inte var dummare än andra elever, snarare i behov av en hjälp hon inte fick i tid.

I dag går hon på Komvux för att täta de kunskapsluckor hon fick i tidiga skolår.

- Jag vet nu att jag är lika god som alla andra, är värd lika mycket, säger hon, en tjej som är på god väg att få tillbaka det självförtroende som, i yngre år, var fullständigt i botten.

Barbro Nystedt, C.G Lindell och Emma Asmola var några av de närvarande när bland andra ABF, FMLS, (Förbundet Funktionshindrade Med Läs- och Skrivsvårigheter), arbetsförmedlingen häromdagen informerade om den kampanj som Utbildningsradion drar i gång, med början på söndag och åtta följande program, för att informera om läs- och skrivsvårigheter och som nu följs upp på lokal nivå, bland annat med utställningar på biblioteken i Ludvika och Smedjebacken och ett öppet möte på ABF 19 april, då allmänheten kan få ställa frågor till kunnigt folk i ämnet.

Seppo Timonen från Arbetsförmedlingen kan också bekräfta att problemet också gör sig påmint i hans vardag.

Han stöter ofta på arbetssökande som, på grund av sitt språkliga handikapp, mer eller mindre hamnar i ett slags arbetsmarknadens B-lag, eller som någon formulerade det:

- Det finns inget B-lag. Dessa människor får mest "sitta på bänken".

BERTIL DANIELSSON

Mer läsning

Annons