Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dolda fördomar skymtas i samtal om rasism

Annons

Att diskutera frågor kring främlingsfientlighet ingår i skolundervisningen på Rättviksskolan.

Eleverna i årskurs sex har bland annat studerat Anne Franks dagbok och lyssnat på föredrag om rasism och nazism.

Att på olika sätt diskutera frågor kring rasism, nazism och attityder är mycket viktigt och lärarna Birgitta Böhlmark och Kristina Erikmats på Rättviksskolan diskuterar med sina elever och det syns inte men när samtalet är igång skymtar fördomar och viss främlingsfientlighet fram, anser de.

-Och det är inte lätt på en plats där det i princip inte finns några andra kulturer representerade eller ytterst få människor från andra länder bor. Eleverna möter nästan aldrig det annorlunda. Det är för lite invandrare här. Eleverna får inte möta andra kulturer och andra människor och det är inte bra för deras framtid. De kommer senare till andra orter som är betydligt mer mångkulturella än Rättvik. I diskussioner kommer värderingar och vissa fördomar fram, men arbetet i skolan ger ofta tankeställare, anser Kristina Erikmats.

Birgitta Böhlmark välkomnar den föreläsning läraren Henrietta Vedberg hade med elever från årskurs sex. Hon berättade om eleverna från Rättviks gymnasium som gjorde en resa till Polen där de besökte två koncentrationsläger. Hon talade om nazism och främlingsfientlighet under andra världskriget.

-Det är mycket bra att Henrietta är här, men vi skulle nog behöva jobba ännu oftare med dessa viktiga frågor, sa Birgitta.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons