Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dödsolyckor vanligare förr

Annons

När två av Sveriges JAS 39 Gripen för några år sedan havererade under spektakulära former, togs detta av många som ett bevis för att det var ett dåligt plan.

Sanningen är snarare att alla militära plan drabbas av haverier. Gripen är statistiskt sett väldigt förskonat från haverier.

Går man tillbaka i den svenska militärflyghistorien blir bilden dock en helt annan.

Det år då Källman och Jansson förolyckades, 1943, dödades 54 militära piloter i haverier. Året innan miste 44 piloter livet och året efter var dödssiffran 46.

Man kan tro att de höga dödssiffrorna hängde samman med att andra världskriget rasade, vilket i sin tur tvingade flygvapnet till många flygtimmar och lägre säkerhetskrav. Det kan ligga en hel del i detta. Men även de tidiga efterkrigsårens dödssiffror förskräcker. 1950 dog 26 personer och 1960 förolyckades 20 flygare, för att ta ett par exempel.

PETER GUSTAVSSON

Mer läsning

Annons