Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dödläge för tågtrafiken

Annons

I går ställdes hela 57 tågavgångar in och ersattes av buss. Och problemen kommer att fortsätta. Till helgen, som är en stor reshelg, och under nästa vecka då resandet ökar igen efter en lugnare mellandagsperiod, kommer tågturer att ställas in.

- Det finns en mycket stor risk för att det under en längre tid framöver inte kommer att kunna erbjudas någon påtaglig förbättring, säger Mikael Prenler, vd för Tåg i Bergslagen, efter mötet i Västerås.

Med på mötet var representanter för Tåg i Bergslagen, SJ, Tågkompaniet, vagnbolaget Transitio och tågtillverkaren Bombardier.

- Jag är nöjd med att Bombardier tagit fram ett åtgärdsprogram. Men det tar för lång tid, säger Prenler.

Av de 20 Reginatåg som trafikerar Bergslagsområdet och sträckan Uppsala-Västerås-Norrköping stod elva på verkstaden i går. Och de nio andra hade enligt SJ komfortproblem, som exempel toaletter som inte fungerar och dörrar som krånglat.

Tågproblemen är dyra för SJ. Mycket dyra. Det handlar om mångmiljonbelopp som SJ beställt extrabussar för.

Vem kommer i slutet att få betala notan?

- Det kan jag inte svara på i dag. Vi har tagit upp frågan om ersättning med tågtillverkaren. Det är ju inte rimligt att SJ ska stå för kostnader som beror på att tågen inte fungerar. Men vi har inte fört den diskussionen till botten än. Nu koncentrerar vi oss på att lösa problemen, säger Prenler.

Tåg i Bergslagen hyr tågen från vagnbolaget Transitio. Men det var Tåg i Bergslagens styrelse som beslutade att man skulle satsa på Reginatågen.

Men det var, enligt Prenler, inte fel beslut:

- När tågen väl fungerar är de mycket omtyckta, både av resenärer och av personal. Men jag önsikar förstås att tågtillverkaren hade provkört tågen i större omfattning innan de sattes i trafik.

Prenler tycker också att det är dåligt att inte tågen fungerar i vinterklimat.

- Tågen är utvecklade och byggda i Sverige och borde klara en svensk vinter. Men tågen har inte alls hållit den driftsäkerhet som utlovats.

Men det är inte bara de nya Reginatågen som har problem. Även trafiken med äldre tåg på Västerdalsbanan har drabbats: Ett har kört in i en buffert, ett har motorhaveri och på ett tåg har en kylvattenslang gått sönder.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons